Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1393
6
1
gregorian
2014
9
1
8
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر کنترل HbA1C در بیماری دیابت نوع 2
Efficacy of Education of Self-efficacy on Controlling HbA1c in The Diabetes- II
پژوهشي
Research
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش خودکارآمدی بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد. طی یک پژوهش نیمه تجربی تعداد 58 بیمار مبتلا به دیابت نوع۲ که برای درمان دارویی در دورهی زمانی دی تا اسفند 91 تحت نظر یک پزشک معالج در شهرستان مهاباد بودند، به روش نمونهگیری داوطلبانه یدردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (28 نفر) و گروه گواه (30 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت9جلسهی45دقیقهای دردورهی آموزش خودکارآمدی به شیوهی شناختی- رفتاری گروهی شرکت کردند<span style="font-family: Calibri">.</span> به منظور ارزیابی تأثیر مداخله، آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله، قبل، بعد و سه ماه پس از پایان مداخله انجام شد. دادههای حاصل با روش تحلیل واریانس آمیخته برای اندازه گیریهای مکرر و تحلیل کوواریانس بررسی شدند. قند خون گروه آزمایش پس از مداخله به طور معناداری کاهش یافته بود، در حالیکه کاهش قند خون گروه گواه معنادار نبود. این یافتهها در پیگیری سه ماهه پابرجا باقی ماند. همچنین خودکارآمدی دیابت گروه آزمایش به صورت معناداری به نسبت گروه گواه ارتقاء پیدا کرده بود. نتایج آشکار ساخت آموزش خودکارآمدی میتواند بر کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع۲اثر بخش باشد. ارائهی این نوع آموزش به عنوان بخشی از درمان و مراقبت جامع دیابت توصیه میشود.
This research has been conducted in order to explore the effect of self- efficacy on HbA1c control in case of the type 2 diabetic patients. During an quasi-experimental design of patients suffering type 2 diabetic, whom went through a two month treatment under supervision of a physician a in Mahabad, a simple of 60 patents were selected using a random voluntarily available design and randomization and grouped into two groups of Experimented (n=28) and control (n=30). Experimental groups participated in a course of self-efficacy through cognitive behavioral group method for 9 sessions of 45 minutes. To evaluate the effects of intervention, HbA1c test was conducted before the course, after the course and 3 months after the end of intervention. Resulted data were analyzed using Mixed ANOVA with repeated measures. HbA1c of experimental group decreased significantly after intervention, while the decrease of blood sugar was not significant. These findings remain stable during 3 month at follow up investigation and measurement. Self-efficacy training for HbA1c control in type 2 diabetic patients proved to be effective. Providing this type of training is recommended as part of a comprehensive treatment of diabetes.
خودکارآمدی , دیابت , دیابت نوع 2. ,
self-efficacy , diabetes , type 2 diabetes ,
61
70
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-130&slc_lang=fa&sid=1
Aziz,
Lachini
عزیز
لاچینی
aziz_lachini@yahoo.com
1003194753284600441
1003194753284600441
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ارومیه
Leili,
Amirsardari
لیلی
امیر سرداری
1003194753284600442
1003194753284600442
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ارومیه
Morteza,
Mahdoodi Zaman
مرتضی
محمودی زمان
1003194753284600443
1003194753284600443
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ارومیه