Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
10
1
online
1
fulltext
fa
بررسی مدل ساختاری رابطه صبر و دشواری در نظم بخشی هیجانی
The study of structural model of relationship between patience and difficulty in emotion regulation
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="rtl">هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش صبر در پیش­بینی دشواری در نظم بخشی هیجانی دانشجویان بود. مشارکت­کنندگان در پژوهش، 400 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز ( 155 پسر و 245 دختر) بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی چند مرحله­ای از دانشکده­های دانشگاه شیراز انتخاب شدند و به مقیاس دشواری در نظم­بخشی هیجانی (<span dir="ltr"> (DERS</span> و مقیاس صبر پاسخ دادند. پایایی این ابزارها به ­وسیله­ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن­ها به وسیله تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرم­افزار <span dir="ltr"> AMOS</span> نشان داد که صبر پیش­بینی کننده منفی و معنادار دشواری در نظم­بخشی هیجان است و با افزایش نمره صبر و مؤلفه­های آن نمره دشواری در نظم­بخشی هیجان کاهش می­یابد. بر این اساس پیشنهاد می شود که آموزش صبر و مؤلفه­های آن به­عنوان کانون عمده­ی کنترل هیجانی مورد استفاده قرار گیرد. این آموزش­ها علاوه بر تقویت این فضیلت اخلاقی در دانشجویان، کمک مؤثری در تسهیل نظم بخشی هیجانات خواهد بود.<br clear="all" >
</p>
<p>The present study was aimed at investigating the role of patience to predict the difficulty of emotional regulation in students. Research participants were 400(155 males and 245 females) bachelor students of Shiraz University that were chosen using the multi-stage cluster sampling method from various colleges of the University, and they have responded to Difficulties in Emotion Regulation scale( (DERS) and patience scale. The reliability of the research instruments was determined by Cronbach's alpha coefficient and their validity was determined by factorial analysis. Results of path analysis using the structural equation in AMOS software showed that the patience is a negative and significant predictor of difficulties in emotion regulation, and by increasing the patience score(grade) and its components, the score of difficulites in emotion regulation is reduced. Accordingly, it is proposed that patience education and its components are used as the major center of emotional control. These educations, in addition to reinforce the moral virtues of students, will be effective help in facilitate the emotions regulation.</p>
صبر, دشواری در نظمبخشی هیجان و فضیلت اخلاقی.
Patience, difficulites in education regulation &,amp,,amp,,amp, moral virtues.
22
31
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2836-1&slc_lang=fa&sid=1
farhad
khormaei
فرهاد
خرمائی
khormaei@shirazu.ac.ir
10031947532846002295
10031947532846002295
Yes
shiraz university
دانشگاه شیراز
fateme
azadi dehbidi
فاطمه
ازادی ده بیدی
fatemeazadi320@ gmail.com
10031947532846002296
10031947532846002296
No
education
اموزش و پرورش
shiva
haghjoo
شیوا
حق جو
shiva.haghjoo@gmail.com
10031947532846002297
10031947532846002297
No
shiraz university
دانشگاه شیراز