Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
11
4
online
1
fulltext
fa
الگوی ساختاری روابط فضیلت های شخصیتی، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با کسب خرد در دانشجویان
The Structural Relationship of personality virtues, authentic personality and Personal Growth Initiative with wisdom in students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
هدف پژوهش بررسی روابط ساختاری فضیلتهای شخصیتی، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با کسب خرد در دانشجویان بود. بدینمنظور با طرح یک مدل ساختاری فرضی که بیانگر شبکهای از ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم بین توانمندیهای منش، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با میزان خرد بود، تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (101 نفر پسر و 99 نفر دختر) به شیوۀ نمونهگیری دردسترس، انتخاب و با مقیاسهای خرد (آردلت، 2003)، ارزشهای فعال در عمل- نسخۀ کوتاه 72سؤالی، اصالت شخصیت (وود و همکاران، 2008) و اقدام برای رشد شخصی (رابیتیشک،1998) ارزیابی شدند. تحلیل معادلات ساختاری نشان داد بین مؤلفههای فضایل و توانمندیهای منش، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با میزان خرد در دانشجویان، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که مؤلفههای فضیلتهای شخصیتی، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی روابط معناداری باهم دارند. یافتهها از برازندگی مناسب ساختار فرضی متغیرهای پژوهش حمایت کرد. یافتههای پژوهش حاضر علاوهبر تلویحات کاربردی، چارچوب مفیدی را در شناسایی مؤلفههایی در روند کسب و رشد خرد در دانشجویان فراهم میکند.
<br>
The aim of this study was to evaluate the structural relationships of personality virtues, authentic personality and Personal Growth Initiative with wisdom acquisition in students. For this purpose, in a hypothetical structural model plan, which represented a network of direct and indirect relationships between personality virtues, authentic personality ,Personal Growth Initiative and wisdom acquisition, 200 students (101 boys and 99 girls) of the University of Isfahan were selected by accessible sampling method. They were evaluated with Values in action inventory of strengths (VIA-72), Authenticity Scale (Wood et al., 2008) Personal Growth Initiative Scale (Robitschek, 1998), and Three-Dimensional Wisdom Scale (Ardelt, 2003)<span dir="RTL">.</span> Structural equation modeling indicated that there was a positive and significant relationship between the components of personality virtue and Character Strengths; Authentic Personality; Personal Growth Initiative ;and the amount of wisdom in students .Furthermore, the findings indicated that there was a positive relationship among the components of personality virtues, authentic personality and personal growth initiative. The findings supported the appropriateness of the hypothetical structure of the variables. In addition to practical implications, the findings provided a useful framework for identifying the components affecting the process of wisdom growth and acquisition in students.
فضیلت های شخصیتی, توانمندیهای منش, اصالت شخصیت, اقدام برای رشد شخصی, خرد
Personality Virtues, Character Strengths, Authentic Personality, Personal Growth Initiative, Wisdom.
1
15
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3452-1&slc_lang=fa&sid=1
farzad
Ghaderi
فرزاد
قادری
ghaderi68@yahoo.com
10031947532846004584
10031947532846004584
Yes
Psychology group, Faculty of Psychology and Education, Isfahan University
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
Mohammad Bagher
Kajbaf
محمدباقر
کجباف
M.b.kaj@edu.ui.ac.ir
10031947532846004585
10031947532846004585
No
Psychology group, Faculty of Psychology and Education, Isfahan University
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
Mozhgan
Shokrollahi
مژگان
شکرالهی
mojganshokrolahi@gmail.com
10031947532846004586
10031947532846004586
No
Psychology group, Faculty of Psychology and Education, Isfahan University
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان