Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
12
4
online
1
fulltext
fa
ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامتروان شناختی نوجوانان در ایران
Development and Psychometric Properties of Preliminary Version of Mental Health Scale (Self-Report form) for Adolescents in Iran
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هر</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جامعهای</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سلامتروان نوجوانان</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اهمیت</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ویژهای</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برخوردار</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">است</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تامین</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بهداشت</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روانی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">به</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آنان</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کمک میکند</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تا</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نظر</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روانی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جسمی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">سالم</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نقش</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اجتماعی</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">خود</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">را</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بهتر</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ایفا</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کنند. هدف از پژوهش حاضر، ساخت مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامتروان</span></span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شناختی دانش آموزان متوسطه دوم بود.</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برای این منظور خزانۀ آیتمی با 200 آیتم تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 119 آیتم جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش دانش­آموزان مدارس متوسطۀ دوم شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود. نمونه دربرگیرنده 642 نفر از دانش آموزان بودند که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس نشان داد بهترین راهحل عاملی هماهنگ با چهارچوب نظری برای این مقیاس، ششمؤلفهای است. دامنه ضرایب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) مولفههای استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامتروانشناختی کودکان بین 63 /0 (رفتارهای ایذایی) تا 85 /0 (نقص در انجام تکالیف تحصیلی، خودگردانی، نقص توجه و بیش­فعالی، و خودآسیبرسانی) است.</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در مجموع، مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامتروان­شناختی دانش­آموزان متوسطه دوم، از شایستگیهای روانسنجی نسبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش مشکلات هیجانی نوجوانان ایرانی با اهداف بالینی و پژوهشی استفاده کرد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Adolescents’ mental health is important in any society and protecting their mental health help them to be mentally and physically healthy adult who can play their social role as they should. The present study aimed to develop a self-report scale for high school student’s mental health. A pool item of 200 items was developed and after the first edition, 119 items were selected for preliminary scale. The target population of the present study was high school students of Alborz, Kermanshah, Eastern Azerbaijan, Sistan & Baluchestan, Fars, and Khorasan Razavi in 2016-17. The sample includes 642 students who were selected by random sampling. Explanatory Factor analysis with varimax rotation indicated six-factor structure as the simplest factorial solution which consisted with theoretical background. In addition, all the subscale had good reliability which ranged between 0.63 (for disruptive behavior) to 0.85 (for academic achievement deficit, self-regulation, attention deficit/hyperactivity disorder, and self-harm). In general, results showed good psychometric properties for this mental health scale among high school students. This scale could be used for assessing behavioral and emotional problems for clinical, or research aims among adolescents in Iran.</div>
سلامت روانشناختی, دانش آموزان, ابزارسازی
psychological health, students, test development
94
109
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3774-1&slc_lang=fa&sid=1
Saeed
Akbari Zardkhaneh
سعید
اکبری زردخانه
akbari76ir@yahoo.com
10031947532846006855
10031947532846006855
Yes
Shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Nader
Mansurkiaie
نادر
منصور کیمیایی
10031947532846006856
10031947532846006856
No
معاونت پیشگیری قوه قضاییه
Alimohammad
Zanganeh
علیمحمد
زنگانه
10031947532846006857
10031947532846006857
No
دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران.
Mojtaba
Mahdavi
مجتبی
مهدوی
10031947532846006858
10031947532846006858
No
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
Shirin
Osanloo
شیرین
اوسانلو
10031947532846006859
10031947532846006859
No
دانشگاه تهران
Mohsen
Jallalat-Danesh
محسن
جلالت دانش
10031947532846006860
10031947532846006860
No
معاونت پیشگیری قوه ی قضاییه تهران
Siamak
Tahmasbi Garmtani
سیامک
طهماسبی گرمتانی
10031947532846006861
10031947532846006861
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
Seyyed Eynollah
Teymourifard
سید عینالله
طیموری فرد
10031947532846006862
10031947532846006862
No
روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد قم