Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
13
3
online
1
fulltext
other
بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس وضوح تصور از خود
Examine the Psychometric Properties of the Persian Version of the Self- Concept Clarity
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:14.0pt;">تصور از خود آن تصویر کلی است که یک فرد از خویشتن دارد. هدف از این پژوهش، تعیین ویژگی های روانسنجی مقیاس وضوح تصور از خود در جامعه ایرانی است. مطالعه حاضر تحلیلی-توصیفی از نوع همبستگی است. 577 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس وضوح تصور از خود، ابتدا مقیاس به فارسی ترجمه شد، بعد نسخه فارسی به انگلیسی برگردان گردید. سپس نسخه برگردان شده از فارسی با نسخه اصلی مقایسه شدند. شباهت ها و اختلاف ها بررسی و اصلاح شدند. بعد از آماده شدن مقیاس، برای تعیین اعتبار از روش های بازآزمایی، دونیمه کردن و آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تعیین روایی از روش های روایی سازه (روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی)، روایی همگرا و واگرا استفاده شد. داده های به دست آمده با روش های آماری تحلیل عاملی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان دادند که این مقیاس در نمونه ایرانی دارای یک عامل می باشد. نتایج تحلیل عاملی تائیدی، موید ساختار به دست آمده در تحلیل عاملی اکتشافی بود و با مدل اصلی پیشنهاد شده پرسشنامه تفاوت نداشت. ضرایب اعتبار همسانی درونی ( آلفای کرونباخ)، دونیمه کردن و بازآزمایی، به ترتیب برابر با83 /0 ، 67 /0 و 85 /0 به دست آمد. همبستگی این مقیاس با مقیاس تصور از خود راجرز و زیر مقیاس ناراحتی فیزیولوژیکی پرسشنامه هراس اجتماعی، به ترتیب برابر با 62 /0 - ، 13/ 0 - بوده است. نتایج نشان می دهد، نسخه فارسی مقیاس وضوح تصور از خود ابزاری معتبر و روا است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:times new roman;">This study was designed in order to evaluate the reliability and validity of Persian version of Self- concept clarity (SCC).The present study is a descriptive- correlation study. 577 students who were selected via available sampling method. After forward and backward translations of the Self- concept clarity, the original version was compared with the Persian version .Similarities and differences were reviewed and corrected. After the scale was prepared, the Cronbach's alpha test was used to determine the validity of the test. To determine the validity of construct validity methods, convergent and divergent validity was used. Data were analyzed using Factor analysis and Pearson’s correlation method. The findings of factor analysis indicated that this scale is uni-factor in the Iranian sample. Confirmatory factor analysis confirmed the factor structure resulted from exploratory factor analysis which was not different from the proposed factors in original questionnaire. Test-retest reliability was 0.85 and internal consistency of the scale was 0.83 by using Cronbach's alpha, Correlation between the two half-tests was 0.67. Also, the correlation with Rogers self- concept scale was -0.62 and correlation with physiological symptoms sub-scale was -0.13.The results show that the persian version of the of self-concept clarity is a reliable and valid scale.</span></span></div>
وضوح تصور از خود, تصور از خود, ناراحتی فیزیولوژیکی, اعتبار, روایی, تحلیل عاملی
self-concept clarity, self-concept, physiological symptoms, reliability, validity, factor analysis.
78
90
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3909-2&slc_lang=other&sid=1
shima
Razian
شیما
رضیان
shimarazian@yahoo.com
10031947532846007780
10031947532846007780
No
PhD student of clinical psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران
Ali
Fathi-Ashtiani
علی
فتحی آشتیانی
ashtiani@usc.ac.ir
10031947532846007781
10031947532846007781
Yes
Behavioral Sciences Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences and Department of Clinical Psychology, University of Science and Culture, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
Hamidreza
Hassanabadi
حمیدرضا
حسن آبادی
hassanabadi.hr@gmail.com
10031947532846007782
10031947532846007782
No
Educational Psychology group, Department of Psychology and Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Emad
Ashrafi
عماد
اشرفی
Ashrafi@usc.ac.ir
10031947532846007783
10031947532846007783
No
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران