Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1389
6
1
gregorian
2010
9
1
4
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثر بخشی روشهای ایمن سازی در برابر استرس در مقابل آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی فرزندان دختران جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه
A comparison between group social skills training and stress inoculation training in terms of their effectiveness on the psychological well-being: A case study of Veterans' daughters aged 14 to 18, suffering from post-traumatic stress disorder
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روشهای ایمن سازی در برابر استرس در مقابل آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی فرزندان دختر جانبازان مبتلا به استرس پس از سانحه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان دختر 18-14 ساله شهر اصفهان بود. 45 نفر نوجوان دختر از میان جامعه فرزندان دختر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شهر اصفهان به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب و با روش تصادفی به گروه های آزمایشی ایمن سازی در برابر استرس و آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). روش پژوهش آزمایشی بود. مداخلات آموزشی روان شناختی بر روی گروههای آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی روانشناختی برومند، مولوی و پرسشنامه روانشناختی ریف و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته بود. دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله با روش ایمن سازی در مقابل استرس و آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارتهای اجتماعی درمقایسه با گروه کنترل مؤثر میباشد. روش ایمن سازی در مقابل استرس نسبت به آموزش روابط بین فردی و مهارتهای اجتماعی کارآمد تر بود.
The purpose of the present research was to investigate the efficacy of stress inoculation training, in comparison with group social skills training, on psychological well-being of veterans’ daughters suffering from post-traumatic stress disorder. The sample of the study included 45 veterans’ daughters with post-traumatic stress disorder, who were selected through cluster random sampling from among the girls aged 14 to 18. The subjects were also randomly assigned to two experimental, groups undergoing group social skills training and stress inoculation training, and control groups, 15 adolescent girls in each group. This study was a comparative experimental one and pretest post-posttest, control group design was used. Following the two experimental groups underwent the intervention, Burumand Psychological Well-being Questionnaire, Ryff's Psychological well-being scale and researcher-made Demographical Information Questionnaires were used to collect the data. Then the data were analyzed by multivariate ANOVA. Results of the study indicated that stress inoculation training and group social skills training had a significant effect on psychological well-being of veterans’ daughters suffering from post-traumatic stress disorder. Furthermore, the results showed that stress inoculation training is more effective and influential than social skills group training.
فرزندان دختر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه , بهزیستی روانشناختی , آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی , تکنیکهای ایمن سازی در مقابل استرس ,
Psychological well-being , stress inoculation training , group social skills training ,
23
33
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-56&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Esmaeili
مریم
اسماعیلی
mar_yam_es@yahoo. com
1003194753284600203
1003194753284600203
Yes
دانشگاه اصفهان
Mehrdad
Kalantery
مهرداد
کلانتری
mehrdadk@edu.ui.ac.ir
1003194753284600204
1003194753284600204
No
دانشگاه اصفهان
Karim
Askari
کریم
عسکری
1003194753284600205
1003194753284600205
No
دانشگاه اصفهان
Hossein
Molavi
حسین
مولوی
1003194753284600206
1003194753284600206
No
دانشگاه اصفهان
Saeideh
Mahdavi
سعیده
مهدوی
1003194753284600207
1003194753284600207
No
دانشگاه اصفهان