Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://rph.khu.ac.ir
1
admin
2008-0166
E۹۶۰-۹۸۴۴
doi
fa
jalali
1388
2
1
gregorian
2009
5
1
3
1
online
1
fulltext
fa
خودکارآمدی ادراک شده ، راهبردهای شناختی مقابله و استرس تحصیلی
perceived self- efficacy, cognitive coping strategies and academic stress
پژوهشي
Research
این مطالعه با هدف ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم خودکارآمدی ادراک شده از طریق راهبردهای شناختی مقابله ای بر استرس تحصیلی دانشجویان انجام شد. داده ها از 435 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از هفت گروه آموزشی در سال تحصیلی 1388 گردآوری شد. از دو ابزار پرسشنامه استرس تحصیلی ادراک شده و خودکارآمدی تحصیلی (زاژاکووا و همکاران 2005) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) استفاده گردید. در تحلیل داده ها روش تحلیل مولفه های اصلی، تحلیل عامل تاییدی و مدل معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری بکار رفت. مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بود. بر اساس نتایج، متغیر نهفته خودکارآمدی ادراک شده به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق راهبردهای مقابله شناختی انطباقی و غیر انطباقی بر استرس تحصیلی اثرگذار است. بر این اساس افراد با خودکارآمدی ادراک شده بالا تمایل دارند تا از راهبردهای مقابله انطباقی بهره و در نتیجه میزان استرس تحصیلی کمتری را تجربه می کنند.
The purpose of this study was to evaluate the direct and indirect effect of perceived self- efficacy on academic stress through cognitive coping strategies. Data were collected from 435 medical science students of Shiraz University, from seven educational groups in 2009 which were selected via cluster sampling. In this study two questionnaires were used: Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski, 2001) and self- efficacy and stress Questionnaire (Zajacova, 2005). Data were analyzed using principal component analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling. Measured model enjoyed adequate fit indexes. On the basis of the results, self – efficacy latent variable directly and indirectly affects academic stress through maladaptive and adaptive cognitive coping strategies. People with high perceived self- efficacy tend to use adaptive coping strategies and experience lower academic stress.
خودکارآمدی ادراک شده , راهبردهای شناختی مقابله , استرس تحصیلی ,
perceived self- efficacy , cognitive coping strategies , academic stress ,
29
40
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-62&slc_lang=fa&sid=1
Fereshte
Cheraghi
فرشته
چراغی
cheraghi.fereshte@ yahoo.com
1003194753284600221
1003194753284600221
Yes
دانشگاه خوارزمی
Mahdi
Dasta
مهدی
دستا
1003194753284600222
1003194753284600222
No
دانشگاه خوارزمی
Roghaye
Ghorbani
رقیه
قربانی
1003194753284600223
1003194753284600223
No
دانشگاه خوارزمی
Afsane
Abidizadegan
افسانه
عبیدی زادگان
1003194753284600224
1003194753284600224
No
دانشگاه خوارزمی
Mahdi
Arabzade
مهدی
عرب زاده
1003194753284600225
1003194753284600225
No
دانشگاه خوارزمی