دوره 11، شماره 41 - ( پاییز 1401 )                   جلد 11 شماره 41 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، afrakhteh@khu.ac.ir
چکیده:   (1010 مشاهده)
هدف مقاله، درک رابطه بین سیستم نهادی و خلق دانش است و به این سئوال پاسخ داده می­شود که سیستم نهادی چگونه و طی چه شرایطی می­تواند نوآوری و خلق دانش را تقویت کند. در این راستا، نخست دانش و نوآوری از منظر پارادایم رابطه ­ای معرفی شده است، آنگاه رابطه بین نهادها و توسعه دانش و نوآوری، شرایط و عوامل آن تجزیه و تحلیل شده است. با تکیه بر نظریه ساختاری گیدنز، استدلال می­ شود که نهاد، از سویی فرآیندهای تعامل اقتصادی  را شکل می­دهد و از سوی دیگر  از فرآیندهای تعامل اقتصادی شکل می­گیرد که موجب ایجاد مسئله متناقضی می­ شود و آن این که از سویی نهادها ساختارهایی هستند که عمل انسانی را شکل می­ دهند و از سوی دیگر، برای خلق نوآوری و دانش باید تغییرات نهادی صورت بگیرد و نهادهای مشوق نوآوری و خلق دانش ایجاد شوند، اگر کنش بازیگران از  نهادها شکل می­ گیرند، بازیگران چگونه می­توانند همان نهادها را تغییر دهند. به عبارت دیگر افراد چگونه می­ توانند نهادی را تغییر دهند که عقلانیت و اقدام آنها مقید به  همان  نهاد است؟  بر اساس مطالعه، وقتی بازیگران کارآفرینی نهادی می­خواهند نهادهای موجود را تغییر و نهادهای جدیدی ایجاد کنند، باید محیط نهادی موجود را تغییر دهند. چون نهادهای موجود برای بسیاری از بازیگران منافع دربر دارد، کارآفرینان نهادی مجبورند منابع را بسیج کنند و قابلیت­ های خاص را به منظور ارتقای مشروعیت و حقانیت برای تغییر و  متقاعد کردن دیگران در پذیرش شیوه ­های جدید توسعه دهند. در نتیجه نهادی اولیه شکل می­گیرد که با گذشت زمان تثبیت و به نهادی پذیرفته شده تبدیل می ­شود.
متن کامل [PDF 1377 kb]   (286 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/21 | پذیرش: 1401/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.