TY - JOUR T1 - TT - تحلیل قابلیت های توسعه گردشگری روستایی شهرستان بجنورد JF - serd JO - serd VL - 8 IS - 2 UR - http://serd.khu.ac.ir/article-1-3405-fa.html Y1 - 2019 SP - 145 EP - 170 N2 - یکی از آفت­های توسعه گردشگری روستایی در ایران نداشتن راهبرد و برنامه‌ریزی مبتنی بر سنجش قابلیت­هاست به نحوی که به دلیل این ویژگی بسیاری از فعالیت­های خلق‌الساعه گردشگری روستایی پس از چندی از رونق می­افتد و زیان­های جبران‌ناپذیری به عرضه ‌کنندگان و تقاضا کنندگان سیستم گردشگری روستایی وارد می­شود. استان خراسان شمالی به دلیل مطلوبیت توریستی همه ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است که برای زیارت جاده شمال را انتخاب می‌کنند و بعد از عبور از آب و هوای مرطوب وارد یک استان با اقلیم معتدل و گهگاه خنک در فصل تابستان می­شوند؛ اما با این وجود به نظر می‌رسد که برای استفاده بهتر و بیشتر از این فرصت و برای جذب گردشگران برنامه‌ریزی راهبردی صورت نگرفته و بنابراین پتانسیل‌های گردشگری روستایی استان و بخصوص شهرستان بجنورد به شکل نسبتاً کامل و مطلوبی در راستای توسعه گردشگری روستایی قرار نگرفته­اند. هدف اصلی این مقاله عبارت است از بررسی قابلیت­های توسعه گردشگری روستایی بجنورد از منظر برنامه­ریزی راهبری با استفاده از شاخص سوآت. سؤال اصلی مقاله این است که با توجه به فرصت­ها و تهدیدها و نیز قوت­ها و ضعف‌های بجنورد در صنعت گردشگری روستایی مناسب­ترین استراتژی برای برنامه­ریزی راهبری توسعه گردشگری روستایی بجنورد با استفاده از مدل سوآت کدام استراتژی است­؟ نتایج این مقاله نشان می‌دهد که استراتژی تهاجمی مناسب‌ترین راهبرد برای توسعه گردشگری روستایی در شهرستان بجنورد است. روش تحقیق در این مقاله روش توصیفی و آمار استنباطی است. برای جمع‌آوری داد­ه­های از بررسی‌های اسنادی و کتابخانه‌ای و میدانی استفاده و برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از مدل SWOT­استفاده گردید. برای این منظور محیط داخلی­(نقاط قوت و ضعف) و محیط خارجی(فرصت‌ها و تهدیدها) منطقه مطالعه گردید و سپس برای سنجش وزن سنجه‌ها از فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. M3 ER -