%0 Journal Article %T %J SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT %V 5 %N 18 %U http://serd.khu.ac.ir/article-1-2678-fa.html %R 10.18869/acadpub.serd.5.18.141 %D 2017 %K %X به رغم اهمیت بنگاه­های کوچک و متوسط به عنوان یکی از ابزارهای اصلی دستیابی به توسعه اقتصادی، این بنگاه­ها به ویژه در بخش کشاورزی در کشور به شکل مطلوبی توسعه پیدا نکرده و میزان موفقیت آنها بسیار پایین بوده است. با توجه به اهمیت موضوع، هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بنگاه­های کوچک و متوسط کشاورزی بوده است. تحقیق حاضر به لحاظ روش، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی محسوب می‌شود. جامعه آماری تحقیق را تمامی مدیران و صاحبان این بنگاه­ها در استان زنجان تشکیل داده است (354N=) که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، یک نمونه 220 نفری از آنها با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شد. داده­ها با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته جمع­آوری شد. روایی پرسشنامه با نظر پانلی از کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق پیش‌آزمون انجام گرفت که مقدار آلفای کرونباخ برای مقیاس اصلی پرسشنامه 79/0 بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل­های عاملی اکتشافی و تأییدی انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 747/67 درصد از واریانس کل عوامل تأثیرگذار بر توسعه بنگاه­های کوچک و متوسط کشاورزی را پنج عامل حمایتی (189/19 درصد)، مالی- تسهیلاتی (438/15 درصد)، قانونی- اداری (388/12 درصد)، آموزشی (720/11 درصد) و ارتباطی (012/9 درصد) تبیین کردند. همچنین، نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن بود که مقادیر t هر یک از پنج عامل اشاره شده از 96/1 بزرگتر بوده و این عوامل اثر مثبت و معنی­داری در تبیین سازه "عوامل تأثیرگذار بر توسعه بنگاه­های کوچک و متوسط" داشتند. با در نظر گرفتن یافته­های تحقیق، می­توان نتیجه گرفت که اجرای سیاست­های حمایتی، اعطای تسهیلات و اعتبارات، تدوین قوانین مناسب و رفع موانع اداری، آموزش مدیران بنگاه­ها و ایجاد ارتباط اثربخش بین بنگاه­ها، پیش­شرط­های اصلی توسعه مطلوب بنگاه­های کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان به شمار می­آیند. %> http://serd.khu.ac.ir/article-1-2678-fa.pdf %P 141-163 %& 141 %! %9 Research %L A-10-2-63 %+ %G eng %@ 2322-2131 %[ 2017