SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT
اقتصاد فضا و توسعه روستایی
Literature & Humanities
http://serd.khu.ac.ir
1
admin
2322-2131
2588-476X
8
doi
14
4444
13
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
7
25
online
1
fulltext
fa
تحلیل عوامل مؤثر بر ایجاد و توسعه شرکت های کوچک و متوسط کارآفرینی در نواحی روستایی استان ایلام
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">شرکت های کوچک و متوسط با دارا بودن ویژگی های هستند که با وضعیت اقتصادی روستاهای ایران دارند. </span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">این پژوهش کمّی</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">و</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ماهیت</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">و</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">آن</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">کاربردی</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">و</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ازنظر</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">گردآوری</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">دادهها نیز</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">توصیفی-</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">پیمایشی است.</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> برای تحلیل دادهها از نرمافزار </span></span></span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:times new roman bold,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> بهعنوان نرمافزار اصلی و از نرمافزار </span></span></span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:times new roman bold,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">LISREL</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> بهعنوان نرمافزار کمکی استفاده شد.</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> جامعه آماری تحقیق شامل 598 نفر از کارشناسان و مدیران دستگاههای اجرایی فعالان اقتصادی روستاها (کارآفرینان و تعاونیداران روستایی) و اساتید دانشگاه </span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">بودند. برای پایایی گزارههای پژوهش، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و از روش غربالزنی نیز برای اعمال روایی در پرسشنامه استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ تمام گزارهها، مقادیر بیشتر از 0.873 داشتهاند که نشانگر تأیید پایایی پرسشنامه است.</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> برای افزایش روایی علاوهبر تأیید آن ازطریقِ غربالزنی، روایی</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">صوری</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">پرسشنامه</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">نیز، توسط</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">اساتید دانشگاه نیز بازنگری</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">و</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">تأیید</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">شد. </span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">در این پژوهش</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> از میان 38 متغیر شناسایی شده ، بعد از انجام بررسی های لازم و زمینه شمولیت متغییرها، </span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">در مجموع 20 متغیّر مؤثر بر ایجاد و توسعه شرکتهای کوچک و متوسط،</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">در روستاها شناسایی شدند. پس از بهکار بردن تحلیل عاملی، برای تعیین تعداد عوامل از روش کیسر استفاده شد. برپایه این ملاک، عوامل تامین مالی و نهاده های تولیدی، عوامل حمایتی و ترغیبی، عوامل آموزشی و مهارتی و عوامل فرهنگی و اجتماعی، دارای ارزش ویژه بالای 1 شناسایی و بهعنوان عوامل قابل استخراج تعیین شدند. با توجه به شاخصهای آماری با استفاده از روش تحلیل عوامل اصلی، این 4 عامل درمجموع 7531/0 درصد از واریانس کل متغیّرها را توانستند تبیین کنند.</span></span></span></strong></div>
اقتصاد روستایی, کارآفرینی روستایی, شرکت های کوچک و متوسط, استان ایلام
145
164
http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-155&slc_lang=fa&sid=1
نبی
امیدی
10031947532846004012
10031947532846004012
No
گروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
اسفندیار
محمدی
Esfand1970@yahoo.com
10031947532846004013
10031947532846004013
Yes
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
یاسان اله
پور اشرف
10031947532846004014
10031947532846004014
No
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
کرم
خلیلی
10031947532846004015
10031947532846004015
No
استادیار گروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران