SPACE ECONOMY & RURAL DEVELOPMENT
اقتصاد فضا و توسعه روستایی
Literature & Humanities
http://serd.khu.ac.ir
1
admin
2322-2131
2588-476X
8
doi
14
4444
13
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
8
2
online
1
fulltext
fa
اثرات گردشگری روستایی بر توسعه کارآفرینی مورد: روستای سریزد در شهرستان مهریز
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یکی از ابعاد بسیار مهم نظریه­های توسعۀ پایدار روستایی، توسعۀ اقتصادی در کنار توسعۀ اجتماعی و اکولوژیک است. در این میان، گردشگری در جوامع روستایی نقش بسیار مهمی در توسعۀ اقتصادی آن دارد. یکی از مهم­ترین عوامل توسعۀ گردشگری در روستاها، توجه به کارآفرینی گردشگری است. از این رو، این مطالعه با هدف ارزیابی توسعۀ کارآفرینی در بحث گردشگری روستایی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، افراد ساکن در روستای سریزد بوده که در مجموع دارای 415 نفر جمعیت است. تعداد حجم نمونه لازم برای تکمیل پرسشنامه طبق فرمول کوکران 200 نفر تعیین شد. در مرحله بعد، پایایی پرسشنامه با مقدار آلفای کرونباخ 77 درصد در قالب نرم‏افزار (</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:times new roman bold,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) تایید شد. جهت پردازش داده­ها، از </span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">نرم­افزار</span></span></strong><strong><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:times new roman bold,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span></strong> <strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تی تک نمونه­ای و رگرسیون گام بگام بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان می­دهد که مقدار محاسبهشده همه شاخصهای کارآفرینی، بالاتر از حد مبنای 5/2 بوده که می­توان گفت در راستای توسعه کارآفرینی مطلوب ارزیابی شده و گردشگری به شکل مثبت عمل کرده و توانسته گامهایی در جهت توسعه کارآفرینی در روستای سریزد بردارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان می­دهد که از میان شاخصهای مؤثر، شاخص اعتماد بهنفس با ضریب (419/0) بیشترین تأثیر را در زمینه کارآفرینی در روستای سریزد به خود اختصاص داده است.</span></span></span></strong></div>
توسعه روستایی, گردشگری روستایی, کارآفرینی, روستای سریزد
83
104
http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-213&slc_lang=fa&sid=1
علی
ولیقلی زاده
10031947532846004402
10031947532846004402
No
استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران
فرزانه
خوانین زاده
khz.4005@gmail.com
10031947532846004403
10031947532846004403
Yes
دانشجوی کارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
محمدرضا
رضایی
10031947532846004404
10031947532846004404
No
دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد، یزد، ایران