Aliasgari M, charbashlu H, ataran A. (2014). The Position of the human rights components in the contents of Iran elementary education Textbooks.
نظریه و عمل.
1(1), 147-168.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-1854-fa.html
علی عسگری مجید، چهارباشلو حسین، عطاران عاطفه. جایگاه مولفه های حقوق بشر در محتوای کتاب های درسی دوره ی آموزش ابتدایی ایران دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1392; 1 (1) :168-147
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-1854-fa.html
چکیده: (15442 مشاهده)
مجید علی عسگری[1] حسین چهارباشلو[2] عاطفه عطاران[3] چکیده: پژوهش حاضر در زمینه یکی از اساسی ترین مباحث روز در حوزه آموزش و پرورش و برنامه ریزی درسی تحت عنوان «آموزش حقوق بشر» انجام شده است. بدین منظور با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، 36 جلد کتاب درسی دوره آموزش ابتدایی سال تحصیلی 92-1391 که شامل 3924 صفحه بوده، مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از کتب درسی و برای بدست آوردن ضریب اهمیت هر یک از مولفههای حقوق بشر و مقایسه ضرایب آنها، از روش آنتروپی شانون که برگرفته از تئوری سیستمهاست، استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهشی، توجه متعادلی به مولفههای حقوق بشر نشده و در میان صفحات کتب درسی این دوره، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه حقوق اساسی و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میباشد. همچنین بر اساس ضرایب اهمیت بدست آمده از فراوانیهای مربوط به خرده مولفهها، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به خرده مولفه حقوق زیست محیطی و کمترین ضریب اهمیت مربوط به خرده مولفههای حق دادخواهی عادلانه و حق مالکیت میباشد.
[1]. دانشیار دانشگاه خوارزمی، aliasgari2002@yahoo.com [2]. دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، hossein.charbashlu@gmail.com [3]. دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، atefeh.ataran@yahoo.com تاریخ دریافت مقاله: 28/09/1391؛ تاریخ پذیرش مقاله: 17/04/1392
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1392/10/25