Mirzabeigi H. (2015). In search of a curriculum planning model for the development of family's cultural capital and academic success of children.
نظریه و عمل.
2(4), 85-110.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2261-fa.html
چکیده: (12125 مشاهده)
هدف از این تحقیق جستجوی مدلی برای برنامۀ درسی رشد سرمایۀ فرهنگی والدین تسهیل موفقیت تحصیلی فرزندان است. همبستگی ابعاد سرمایه فرهنگی والدین با موفقیت تحصیلی دانش آموزان موردمطالعه قرار گرفت و برنامۀ مؤثری برای رشد سرمایۀ فرهنگی خانواده طراحی، اجرا و ارزیابی شد. چارچوب نظری این تحقیق برگرفته از نظریات بوردیو[1] است. و بر اساس دیدگاه پی یر بوردیو، سرمایۀ فرهنگی دارای سه بعد نهادینهشده ،عینیت یافته و تجسمیافته است . روش تحقیق، شبه تجربی دارای دو گروه آزمایشی و گواه خواهد بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش ،پرسشنامۀ محقق ساخته مؤلفههای سرمایۀ فرهنگی و پرسشنامه بامریند[2] بوده است.روایی آن با نظر متخصصان و کارشناسان و با اجرای آزمایشی بر روی 30 نفر 83% بهدستآمده است . جامعۀ آماری پژوهش 54 خانواده بهصورت تصادفی در دو منطقۀ شمال و جنوب تهران و فرزندان آنها که در چهار دبیرستان دولتی دخترانه و پسرانه مشغول تحصیل بودند،انتخاب شدند،.توسط مشاوران متخصص مورد مصاحبه قرار گرفتند و گروه تجربی در یک کارگاه آموزشی 10 ساعته آموزش خانواده باهدف رشد و یادگیری مؤلفههای سرمایۀ فرهنگی ، شرکت کردند.فرضیههای تحقیق عبارت بود از:1-آموزش به اولیاء بر سرمایۀ فرهنگی(علاقهمندی به کارهای هنری،موسیقی،خط و نقاشی،و زبان خارجی) آنها تأثیر دارد.2- آموزش به اولیاء بر سرمایه فرهنگی(بهبود رابطه با کتاب،تابلوهای نقاشی، عضویت در کتابخانه،کامپیوتر،رسانهها ،دوربین) آنها تأثیر دارد.3- آموزش به اولیاء بر سرمایۀ فرهنگی (شرکت در دورههای منتهی به اخذ مدرک و گواهینامۀ مهارت) آنها تأثیر دارد.4- آموزش به اولیاء بر شیوههای فرزندپروری آنها تأثیر دارد.7-آموزش مؤلفههای سرمایۀ فرهنگی به والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها تأثیر دارد. .برای تجزیهوتحلیل دادهها در سطح توصیفی از آمارهای فراوانی،میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از روش تحلیل واریانس یکراهه و کوواریانس (ANVOVA) استفاده گردید.یافتههای حاصل نشان داد که آموزش منظم به والدین در سطح(p<0/05) بر مؤلفههای سرمایۀ فرهنگی خانواده و پیشرفت تحصیلی فرزندان تأثیر مثبت داشته است و برنامۀ درسی اجراشده مشتمل بر،هدفها ،محتوا، روشها و فرایند یاددهی- یادگیری، رسانهها و ارزشیابی توانسته است به رشد سرمایۀ فرهنگی و ایجاد فضای فرهنگی غنیتر برای موفقیت تحصیلی فرزندان کمک کند.
[1]Bourdieu, pierre
[2] Baumrind
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1396/8/20 | انتشار: 1396/8/20