Parhizgar Z, Alamolhodaei H, Jabbari Nooghabi M. The potential of teaching modelling problems in the national curriculum for changing students’ attitude towards mathematics. CSTP. 2017; 5 (9) :167-192
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2705-fa.html
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد ، alamolhodaei@yahoo.com
چکیده: (4729 مشاهده)
: با توجه به تأکید سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای مهارتهای مدلسازی دانش آموزان، این مطالعه به بررسی نگرش ریاضی و نظرات ۲۴۴ دانشآموز پایۀ دوم متوسطه دربارۀ مسائل مدلسازی ریاضی می پردازد. این تحقیق بهصورت پیش آزمون-مداخله آموزشی-پس آزمون برگزار شد. مداخله آموزشی به این صورت بود که دانشآموزان در دو گروه با شیوۀ آموزشی متفاوت شیوۀ آموزشی مستقیم (معلممحور) و شیوۀ استراتژی عملگرا (دانشآموز محور) طی 6 جلسه به حل مسائل مدلسازی ریاضی پرداختند. برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه در مقیاس لیکرت و یک پرسشنامۀ باز پاسخ استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مسائل مدلسازی در هر دو گروه آموزشی، بهبود نگرش ریاضی دانش آموزان را به همراه داشته است. بهعلاوه، درحالیکه اغلب دانش آموزان دربارۀ مسائل مدلسازی نگرش مثبتی دارند، آنها را کاربردی و جالب توصیف کردند، برخی هم نظراتی منفی داشتند. |
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1395/8/24 | ویرایش نهایی: 1396/7/18 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/7/2