Irannejad M, Safarnavadeh M, Mousapour N, Azhari M, Mohammad shafiee A. (2020). The Supervisors Life Experience of the New Program of Internship on the Teacher Education in Iran.
نظریه و عمل.
8(15), 5-36.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3014-fa.html
ایران نژاد منصوره، صفرنواده مریم، موسی پور نعمت الله، اظهری محبوبه، محمدشفیعی عبدالسعید. تجربۀ زیسته استادان راهنمای برنامه جدید کارورزی تربیت معلم ایران دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (15) :36-5
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3014-fa.html
چکیده: (10604 مشاهده)
در برنامه جدید کارورزی تربیت معلم ایران، نقشی اساسی برای «استاد راهنما» لحاظ شده است. استاد راهنما یکی از اضلاع اصلی سهگانه انسانی کارورزی جدید است که در کنار «معلم راهنما» و «دانشجومعلم» به ایفای نقش راهبری دو عنصر دیگر اقدام میکند. در این مقاله تلاش شده است تا تجربه زیسته استادان راهنمای دارای تجربه اجرای همه برنامههای کارورزی (1-4)، که در اولین نوبت اجرای آن مشارکت داشتهاند، از طریق مصاحبه با 26 نفر در یازده استان کشور، بازخوانی و بر اساس آن، تصویر برنامههای کارورزی ترسیم گردد. تجربه این گروه نشان میدهد که برنامههای کارورزی دارای «مقبولیت» بودهاند و توانستهاند به توسعه شایستگیهای دانشجومعلمان، افزایش توانایی معلمان راهنما و حتی بهبود آگاهی استادان راهنما کمک کنند. باوجوداین، اجرای اولین دوره این برنامه با مشکلات اجرایی و پشتیبانی همراه بوده و استادان راهنمای کارورزی باور دارند که «برنامه جدید کارورزی باید حفظ شود» و در برخی جنبهها، «اصلاح گردد».
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا دریافت: 1397/10/28 | ویرایش نهایی: 1399/8/6 | پذیرش: 1398/6/31 | انتشار: 1399/1/27