دوره 7، شماره 14 - ( 7-1398 )                   دوره 7 شماره 14 صفحات 356-319 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

noroznezhadghadi M, Seraji F, Yosofzadeh M. (2019). Identify and extract parent and teacher readings from the concept of participation in school affairs. نظریه و عمل. 7(14), 319-356.
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3039-fa.html
نوروزنژادقادی محمد، سراجی فرهاد، یوسف زاده چوسری محمدرضا. شناسایی و استخراج قرائت اولیاء و مدیران از مفهوم مشارکت در امور مدرسه دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1398; 7 (14) :356-319

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3039-fa.html


چکیده:   (4445 مشاهده)
پژوهش حاضر به مطالعه، درک و تبیین تجربیات اولیاء دانش­آموزان و مدیران مدارس از مشارکت والدین در امور مدرسه­ای فرزندان پرداخته است. این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. به این منظور 8 مدیر و 6 ولی دانش­آموز از مدارس ناحیه­ 1 و 2 شهر همدان به­شیوه­ هدفمند انتخاب و داده­ها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند. داده­های گردآوری شده به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان می­دهد که در هر دو گروه تعریف یکسانی از مشارکت وجود ندارد و افراد به وجوه مشارکت اشاره می­کنند. در مورد ساختار، مدیران به انجمن اولیاء و مربیان به عنوان نهاد رسمی متکی هستند و والدین به ارتباط شخصی با عوامل مدرسه توجه دارند. زمینه­های مشارکت در مدارس متنوع است و عواملی از قبیل انگیزه و بنیه والدین، تعامل مثبت مدیران و وجود  فرهنگ مشارکتی در سازمان مدرسه می­تواند آن را تقویت کند.
متن کامل [PDF 660 kb]   (1925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کمک به تولید دانش بومی در حوزه برنامه درسی
دریافت: 1397/12/25 | ویرایش نهایی: 1399/2/31 | پذیرش: 1398/11/7 | انتشار: 1399/2/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb