noroznezhadghadi M, Seraji F, Yosofzadeh M. (2019). Identify and extract parent and teacher readings from the concept of participation in school affairs.
نظریه و عمل.
7(14), 319-356.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3039-fa.html
نوروزنژادقادی محمد، سراجی فرهاد، یوسف زاده چوسری محمدرضا. شناسایی و استخراج قرائت اولیاء و مدیران از مفهوم مشارکت در امور مدرسه دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1398; 7 (14) :356-319
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3039-fa.html
چکیده: (4452 مشاهده)
پژوهش حاضر به مطالعه، درک و تبیین تجربیات اولیاء دانشآموزان و مدیران مدارس از مشارکت والدین در امور مدرسهای فرزندان پرداخته است. این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. به این منظور 8 مدیر و 6 ولی دانشآموز از مدارس ناحیه 1 و 2 شهر همدان بهشیوه هدفمند انتخاب و دادهها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند. دادههای گردآوری شده به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان میدهد که در هر دو گروه تعریف یکسانی از مشارکت وجود ندارد و افراد به وجوه مشارکت اشاره میکنند. در مورد ساختار، مدیران به انجمن اولیاء و مربیان به عنوان نهاد رسمی متکی هستند و والدین به ارتباط شخصی با عوامل مدرسه توجه دارند. زمینههای مشارکت در مدارس متنوع است و عواملی از قبیل انگیزه و بنیه والدین، تعامل مثبت مدیران و وجود فرهنگ مشارکتی در سازمان مدرسه میتواند آن را تقویت کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به تولید دانش بومی در حوزه برنامه درسی دریافت: 1397/12/25 | ویرایش نهایی: 1399/2/31 | پذیرش: 1398/11/7 | انتشار: 1399/2/31