دوره 9، شماره 17 - ( 1-1400 )                   دوره 9 شماره 17 صفحات 118-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: -

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiepour A, Rahmani M. The Position of Problem-Posing in School Mathematics Education in Iran: Review of Textbooks. CSTP. 2021; 9 (17) :91-118
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3193-fa.html
رفیع پور ابوالفضل، رحمانی مریم. جایگاه طرح مسئله در آموزش ریاضی مدرسه‌ای ایران: بررسی کتاب های درسی. نظریه و عمل در برنامه درسی. 1400; 9 (17) :118-91

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3193-fa.html


1- دانشگاه شهید باهنر کرمان ، drafiepour@gmail.com
2- دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (513 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب­های درسی ریاضی دوره ابتدایی و متوسطه اول از جهت میزان فعالیت­های مبتنی بر طرح مسئله است.  پژوهش از نوع کیفی است و جامعه آماری مورد بررسی کتاب­های ریاضی پایه اول تا نهم چاپ سال 1398 هستند. ابتدا واژگان کلیدی ای که موید طرح مسئله است تعیین شد سپس  شناسایی این موقعیت­ها در کتاب درسی صورت گرفت و موقعیت­ها بر اساس چارچوب نشری برآمده از ادبیات پژوهشی دسته بندی شدند. نتایج  پژوهش نشان دادند که در مجموع 9 کتاب مورد بررسی، 40 موقعیت طرح مسئله وجود دارد که 60 درصد آن­ها در سه سال دوم ابتدایی است و 5/67 درصد را موقعیت­های نیمه ساختار یافته تشکیل می­دهند. مقایسه بین تعداد فعالیت­های مبتنی بر طرح مسئله و فعالیت های حل مسئله در کتاب­های درسی ریاضی، نشان می دهد که مولفان کتاب‌های درسی، توجه کمی به به فعالیت­های طرح مسئله داشته‌اند.
واژه‌های کلیدی: طرح مسئله، کتاب درسی، آموزش ریاضی
متن کامل [PDF 1415 kb]   (114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
دریافت: 1399/5/9 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/7/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb