Imani N, Mohsenpour M, GholamAzad S. Examining the Compatibility of the Educational Content of Geometric Shapes in the Level of Preschool with the Goals of the Curriculum Guide of this Level in Iran. CSTP 2021; 9 (17) :187-222
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3217-fa.html
ایمانی نسیم، محسن پور مریم، غلام آزاد سهیلا. بررسی سازگاری محتوای آموزشی شکلهای هندسی در دوره پیشدبستانی با اهداف راهنمای برنامه این دوره در ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی 1400; 9 (17) :222-187
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3217-fa.html
1- دانشگاه الزهرا
2- دانشگاه الزهرا ، m.mohsenpour@alzahra.ac.ir
3- پژوهش و برنامه ریزی
چکیده: (1373 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای آموزش شکلهای هندسی دوره پیش دبستانی با توجه به «محور تشخیص و تمیز اشیاء و اَشکال و ویژگی¬های آنها» از راهنمای برنامه پیشدبستانی، منتشر شده در سال 1396 بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از گونه اَسنادی بود. ابتدا 10 معیار تحلیل فعالیتهای آموزش هندسه از سه سطح نظریه بازبینیشده فنهیلی توسط کلمنتس و باتیستا، شامل «پیشتشخیصی»، «وفق¬دهنده» و «تحلیل» استخراج شد. سپس پنج کتاب از سه منبعِ کتابنامه رشد آموزشوپرورش، بخشنامه سازمان بهزیستی و توصیه مراکز پیشدبستانی انتخاب و فعالیتهای مربوط به شکلهای هندسی آنها بر اساس معیارهای مستخرج، مورد بررسی قرار گرفت. یافته¬ها نشان داد بالاترین درصد فراوانی فعالیتهای آموزشی به معیارهای سطح یک (وفقدهنده) و کمترینِ آن به معیار سطح صفر (پیشتشخیصی) اختصاص یافت. درمجموع، محتوای شکلهای هندسی کتابهای آموزشی پیشدبستانی نیاز به بازنگری دارد و توصیه میشود فعالیتهای آموزشیِ سطح بالا به کتابهای پایههای بالاتر انتقال یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1399/7/21 | ویرایش نهایی: 1400/8/6 | پذیرش: 1400/4/5 | انتشار: 1400/7/30