Mahdavi N, Niknam Z, Attaran M, Mousapour N. Identifying and investigation the components of educator's personal pedagogy content knowledge of elementary education, Farhangian University. CSTP 2021; 9 (17) :155-186
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3270-fa.html
مهدوی نسرین، نیکنام زهرا، عطاران محمد، موسی پور نعمت اله. شناسایی و بررسی مولفه های دانش شخصی پداگوژی محتوای آموزشگران رشته آموزش ابتدائی دانشگاه فرهنگیان. نظریه و عمل در برنامه درسی 1400; 9 (17) :186-155
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3270-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی ، mahdavi1990@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
3- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (1440 مشاهده)
ایده دانش پداگوژی محتوا، در سه بعد «دانش جمعی پداگوژی محتوا»، «دانش شخصی پداگوژی محتوا» و «دانش در عمل پداگوژی محتوا»، دریچهای به قلمرو دانش حرفهای آموزشگران است. هدف از این پژوهش شناسایی و بررسی مؤلفههای دانش شخصی پداگوژی محتوا است که نقش مهمی در فهم و جهتگیری آموزشی آموزشگران در موقعیتهای واقعی کلاس درس فراهم میکند. در این پژوهش برای شناسایی و بررسی مؤلفههای دانش شخصی پداگوژی محتوا، از رویکرد کیفی استفاده و به شیوه هدفمند یازده نفر از آموزشگران انتخاب شدند. جمعآوری و تحلیل دادهها از طریق مصاحبه و مشاهده کلاس، بهطور همزمان، صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد عناصر و مؤلفههای سازنده دانش شخصی پداگوژی محتوای آموزشگران شامل پنج مؤلفه اصلی: «هدف از پداگوژی محتوا»، «قلمرو محتوا»، «محتوا و پداگوژی»، «محتوا و برنامه درسی» و «محتوا و ارزشیابی» است. بر اساس تفسیر آموزشگران از مؤلفههای شناسایی شده، آموزشگران در دو گروه دیسیپلینمحور و زمینه محور دستهبندی شدند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی دریافت: 1400/1/16 | ویرایش نهایی: 1400/8/6 | پذیرش: 1400/3/24 | انتشار: 1400/7/30