beygi N, Rezazadeh Bahadoran H R, Khosravi Babadi A A, poushaneh K. Descriptive evaluation disadvantages of elementary school from the perspective of Iranian curriculum planners. CSTP 2021; 9 (18) :99-130
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3295-fa.html
بیگی نفیسه، رضازاده بهادران حمیدرضا، خسروی بابادی علی اکبر، پوشنه کامبیز. آسیبهای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی از نگاه برنامه ریزان درسی ایران. نظریه و عمل در برنامه درسی 1400; 9 (18) :130-99
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3295-fa.html
1- گروه تربیت مشاوره،واحد تهران مرکزی
2- گروه تربیت مشاوره،واحد تهران مرکزی ، rezazade1390@gmail.com
چکیده: (1489 مشاهده)
این مقاله به معرفی آسیبهای ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی از نگاه برنامهریزان درسی ایران می
پردازد. بدین منظور، از روش «نقادی و خبرگی تربیتی» در ذیل رویکرد کیفی، استفاده شد. نمونه با شیوه نمونه
گیری گروه بارز از جامعه متخصصان برنامه
ریزی درسی انتخاب و اطلاعات به وسیله مصاحبه نیمه
ساختاریافته گردآوری گردید. اطلاعات به شیوه «مضمونی» تحلیل شد و برای تامین اعتبار یافته
ها، روش «بازبینی گروه اطلاع
رسان» استفاده شد. نتایج نشان داد ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی بعنوان یک طرح نوآورانه و مصوب، دارای دوازده آسیب اساسی است که در سه گروه طبقهبندی شده
اند: در حوزه نظام آموزش و برنامه درسی چهار آسیب «توقعات زیاد، نبود نظارت حرفهای، راهنماهای ناموثر و فقر سرمایهگذاری»، در حوزه عمل معلم چهار آسیب «شایستگی کم، اعتبار کم، سختی عمل و فشار سازمانی» و در حوزه رفتار شاگرد چهار آسیب «کاهش انگیزه، کاهش سواد، افزایش توقع و رقابتهای غیرمفید» شناسایی شدند.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تبیین و آسیب شناسی رویکرد تولید برنامه درسی منطقهای و مدرسهای دریافت: 1400/3/15 | ویرایش نهایی: 1401/5/14 | پذیرش: 1400/7/24 | انتشار: 1400/12/26