1- سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه علامه طباطبایی ، sadeghi.edu@gmail.com
3- دانشگاه هرمزگان
4- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (176 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامۀ درسی سوادچندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاهفرهنگیان انجام شد. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع تشریحی بوده و جامعۀ آماری آن در قسمت کمی شامل دانشجومعلمان دانشگاهفرهنگیانکشور وشش استان هم بعنوان نمونه انتخاب گردید، روش نمونهگیری برای انتخاب دانشجومعلمان خوشهای تصادفی بوده و برای تعیین حجم نمونه از فرمولکوکران استفاده شد که تعداد کل نمونه در مجموع 382نفر مشخص گردید. روشپژوهش؛ بااستفاده از پرسشنامه که مشتملبر سه مولفهی دانشچندفرهنگی، نگرشچندفرهنگی و مهارتچندفرهنگی بوده و در بخشکیفی، برای یافتن مولفههای سوادچندفرهنگی از روش تحلیلنظاممند استفاده شد. در بخشکمی نتایج یافتههای اینپژوهش حاکی از آن بودکه سوادچندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاهفرهنگیان در بُعددانشچندفرهنگی درسطح نسبتا مطلوب و در بُعدنگرشچندفرهنگی در سطح متوسط بوده، اما در بُعدمهارتچندفرهنگی در سطح مطلوبی قرار نداشتهاند. با توجه به تعیین وضع موجود سوادچندفرهنگی دانشجومعلمان نسبت به تعیین وضع مطلوب و طراحی الگوی سواد چندفرهنگی اقدام شد و الگوی متناسب طراحی واعتباریابی گردید.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی دریافت: 1400/10/5 | ویرایش نهایی: 1401/11/4 | پذیرش: 1401/10/5