XML English Abstract Print


1- سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه علامه طباطبایی ، sadeghi.edu@gmail.com
3- دانشگاه هرمزگان
4- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (176 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامۀ درسی سوادچندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه­فرهنگیان انجام شد. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع تشریحی بوده و جامعۀ آماری آن در قسمت کمی شامل دانشجومعلمان دانشگاه­فرهنگیان­کشور وشش استان هم بعنوان نمونه انتخاب گردید، روش نمونه­گیری برای انتخاب دانشجومعلمان خوشه­ای تصادفی بوده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول­کوکران استفاده شد که تعداد کل نمونه در مجموع 382نفر مشخص گردید. روش­پژوهش؛ بااستفاده از پرسشنامه که مشتمل­بر سه مولفه­ی دانش­چندفرهنگی، نگرش­چندفرهنگی و مهارت­چندفرهنگی بوده و در بخش­کیفی، برای یافتن مولفه­های سوادچندفرهنگی از روش تحلیل­نظام­مند استفاده شد. در بخش­کمی نتایج یافته­های این­پژوهش حاکی از آن بودکه سوادچندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه­فرهنگیان در بُعددانش­چندفرهنگی درسطح نسبتا مطلوب و در بُعدنگرش­چندفرهنگی در سطح متوسط بوده، اما در بُعدمهارت­چندفرهنگی در سطح مطلوبی قرار نداشته­اند. با توجه به تعیین وضع موجود سوادچندفرهنگی دانشجومعلمان نسبت به تعیین وضع مطلوب و طراحی الگوی سواد چندفرهنگی اقدام شد و الگوی متناسب طراحی واعتباریابی گردید.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
دریافت: 1400/10/5 | ویرایش نهایی: 1401/11/4 | پذیرش: 1401/10/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb