دوره 10، شماره 20 - ( 9-1401 )                   دوره 10 شماره 20 صفحات 288-245 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharafi S, Momeni Mahmouei H, Akbari A, Fallah Mehneh T. Analyzing and explaining the dimensions and components of the layered curriculum in line with the student-centered approach. Journal title 2022; 10 (20) :245-288
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3436-fa.html
شرفی سکینه، مومنی مهموئی حسین، اکبری احمد، فلاح مهنه تورج. واکاوی و تبیین  ابعاد و مولفه‌های برنامه درسی لایه‌ای در راستای دانش‌آموز-محوری. عنوان نشریه 1401; 10 (20) :288-245

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3436-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، momenimahmouei@yahoo.com
چکیده:   (355 مشاهده)
برای ایجاد محیط یادگیری یادگیرنده‌-محور، معلم و دانشآموزان باید ابعاد جدیدی به نقش‌های سنتی خود اضافه کنند این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. برای دستیابی به هدف تعیین شده، مصاحبه ساختاریافته با متخصصین برنامه درسی انجام گردید. نمونه‌ها به شیوه هدفمند بر مبنای ملاک‌های مشخص انتخاب گردیدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها از مصاحبه اول با نرم‌افزار مکس کیودا شروع و بعد از هر مصاحبه کدگذاری انجام گردید. دادهها به روش تحلیل مضمون استقرایی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت یافتههای حاصل از مصاحبهها در دستههای مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر تدوین شدند. از چهار معیار لینکلن و گوبا برای افزایش دقت علمی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مدل کیفی برنامه درسی لایهای پس از اعتباریابی با شیوه دلفی فازی دارای ابعاد طراحی، هدف، محتوا، روش، دانشآموز، محیط یادگیری، تکالیف یادگیری، معلم و ارزشیابی است.
 
متن کامل [PDF 615 kb]   (84 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
دریافت: 1401/5/15 | ویرایش نهایی: 1401/9/27 | پذیرش: 1401/7/17 | انتشار: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb