چکیده: (3163 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، استخراج مولفههای دانش فرهنگی معلمان است. روش تحقیق، سنتز آثار پژوهشی مرتبط در بازه زمانی 200 تا 2020 برگرفته از پایگاههای اطلاعاتی داخلی و بینالمللی است. تعداد 533 پژوهش علمی شناسایی و پس از بررسیهای لازم، 34 پژوهش به مرحله نخست سنتز وارد شدند که با استفاده از روش سنتزپژوهی ساسکویس، هان و رودلا ترکیبی بهینه از نتایج آنها ارائه گردید. استفاده از ارزیاب برای کدگذاری مجدد یافتهها، بیان شفاف آنچه انجام شده است و وجود شاخصهای معین و قابل دفاع برای انتخاب مطالعات ورودی، جهت ارتقاء اعتبار پژوهش استفاده گردید. طبق یافتههای حاصل، در حوزه دانش فرهنگی معلمان مولفههای 11 گانه شناسایی گردید؛ مولفه مسائل بینفرهنگی؛ فرهنگ دانشآموزان؛ فرهنگ عمومی؛ فرهنگ بومی؛ فرهنگ و مسائل اجتماعی؛ چند فرهنگی؛ فرهنگ و تعلیم و تربیت؛ ارزشهای فرهنگی؛ هویت فرهنگی؛ فرهنگ سازمانی و فرهنگ و تربیت معلم.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
انعکاس تجربیات جهانی و بین المللی در حوزه برنامه درسی دریافت: 1401/9/4 | ویرایش نهایی: 1402/9/11 | پذیرش: 1402/4/26