Research code: 0
Sharafi S, Momeni Mahmouei H, Akbari A, Fallah Mehneh T. (2022). Analyzing and explaining the dimensions and components of the layered curriculum in line with the student-centered approach.
نظریه و عمل.
10(20), 245-288.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3436-fa.html
شرفی سکینه، مومنی مهموئی حسین، اکبری احمد، فلاح مهنه تورج. واکاوی و تبیین ابعاد و مولفههای برنامه درسی لایهای در راستای دانشآموز-محوری دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1401; 10 (20) :288-245
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3436-fa.html
چکیده: (2300 مشاهده)
برای ایجاد محیط یادگیری یادگیرنده-محور، معلم و دانشآموزان باید ابعاد جدیدی به نقشهای سنتی خود اضافه کنند این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. برای دستیابی به هدف تعیین شده، مصاحبه ساختاریافته با متخصصین برنامه درسی انجام گردید. نمونهها به شیوه هدفمند بر مبنای ملاکهای مشخص انتخاب گردیدند. تجزیه و تحلیل دادهها از مصاحبه اول با نرمافزار مکس کیودا شروع و بعد از هر مصاحبه کدگذاری انجام گردید. دادهها به روش تحلیل مضمون استقرایی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت یافتههای حاصل از مصاحبهها در دستههای مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر تدوین شدند. از چهار معیار لینکلن و گوبا برای افزایش دقت علمی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مدل کیفی برنامه درسی لایهای پس از اعتباریابی با شیوه دلفی فازی دارای ابعاد طراحی، هدف، محتوا، روش، دانشآموز، محیط یادگیری، تکالیف یادگیری، معلم و ارزشیابی است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1401/5/15 | ویرایش نهایی: 1401/9/27 | پذیرش: 1401/7/17 | انتشار: 1401/9/10