جلد 11، شماره 45 - ( پاییز و زمستان 1401 )                   شماره 45 صفحات 202-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azadi dehbidi F, khormaei F. explanation of moral academic behaviors: The role of character trait and ethical climate school. Journal title 2022; 11 (45) :183-202
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1047-fa.html
ازادی ده بیدی فاطمه، خرمائی فرهاد. تبیین رفتارهای اخلاقی تحصیلی: نقش صفات منشی و جو اخلاقی مدرسه. عنوان نشریه. 1401; 11 (45) :183-202

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1047-fa.html


دانشگاه شیراز
چکیده:   (4733 مشاهده)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه­ی صفات منشی با رفتارهای آسیب­زای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی با واسطه­گری ادراک جو اخلاقی مدرسه انجام شد. به این منظور 671 دانش­آموز دوره متوسطه اول و دوم شهر شیراز (293 پسر و 378 دختر) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع­آوری اطلاعات از مقیاس­­های جو اخلاقی مدرسه شولت و همکاران (2002)، صفات منشی خرمائی و قائمی (1396)، رفتارهای مدنی تحصیلی گل­پرور (1389) و رفتارهای آسیب­زای تحصیلی کشکولی (1395) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش مدل­یابی معادلات ساختاری در نرم افزارAMOS21  استفاده شد.  نتایج تحلیل داده­ها نشان داد که مدل با داده­های پژوهش برازش مناسبی دارد. این نتایج رابطه معنی  دار صفات منشی با رفتارهای آسیب­زای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی  و جو اخلاقی مدرسه با رفتارهای آسیب­زای تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی را مورد تایید قرار داد. همچنین، نقش واسطه گری جو اخلاقی مدرسه در رابطه بین صفات منشی و رفتارهای آسیب­زای تحصیلی و همچنین رفتارهای مدنی تحصیلی نیز مورد تایید قرار گرفت. در مجموع، نتایج این تحقیق نشان می­دهد که صفات منشی با اثرگذاری بر درک جو اخلاقی مدرسه می­تواند منجر به کاهش رفتارهای آسیب­زای تحصیلی  و افزایش رفتارهای مدنی تحصیلی شود.
متن کامل [PDF 1122 kb]   (519 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/6/10 | پذیرش: 1402/2/31 | انتشار: 1402/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb