جلد 1، شماره 29 - ( 7-1393 )                   شماره 29 صفحات 61-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Teacher's Perspective on How to Delight Schools Considering the Physical Standards. . 2014; 1 (29) :41-61
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-23-fa.html
فاضلیان پوراندخت، عظیمی صابر. بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی. نشریه پژوهش‌های تربیتی. 1393; 1 (29) :61-41

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-23-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (8128 مشاهده)

 نشاط و شادابی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای دانش‌آموزان و معلمان در مدارس مطرح بوده است. پژوهش‌های صورت گرفته، نشان داده‌اند که عوامل کالبدی، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی در معلمان و دانش‌آموزان دخیل هستند. در تحقیق حاضر؛ تمرکز اصلی ما روی بعد کالبدی مدارس می‌باشد و براساس قوانین نظام آموزشی کشورمان، باید مطابق استانداردهای مصوب آموزش ‌و ‌پرورش ‌باشد. در پژوهش حاضر، قصد داریم دیدگاه معلمان را در مورد اثرگذاری استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی، رنگ، امکانات و بهداشت مدارس در ایجاد محیط شاداب در مدارس بررسی نماییم. برای نیل به این هدف، تحقیق به شکل توصیفی- زمینه‌یابی بوده و از یک پرسشنامه‌ محقق‌ساخته برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده است. روایی این پرسشنامه با توجه به نظر پنج تن از اساتید تعیین شده و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ عدد 84/0 محاسبه گردیده است. جامعه‌ی آماری نیز شامل معلمان ابتدایی ناحیه چهار کرج می‌باشد که به شکل خوشه‌ای، نمونه‌ا‌ی صد نفری از آن‌ها انتخاب شده است. برای تحلیل آماری نیز از میانگین و روش t تک‌نمونه‌ای استفاده شده است. نتایج بیان‌گر آن هستند که از نظر معلمان، استانداردهای مربوط به رنگ و امکانات آموزشی مدارس تاثیر مطلوبی در شادابی معلمان و دانش‌آموزان دارند و برعکس، استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی و بهداشت مدارس باعث کاهش شادابی آن‌ها در مدرسه می‌گردند.

متن کامل [PDF 236 kb]   (9218 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1395/1/15 | پذیرش: 1395/1/15 | انتشار: 1395/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb