جلد 8، شماره 42 - ( بهار و تابستان 1400 )                   شماره 42 صفحات 77-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: TSI-98-02-001

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathtabar Firouzjaei K, Shojaati A, Shahram I, Khademi F. Pathology of the Current Situation of the Student Assessment and Admission System in the Country with A Focus on the Entrance Examination and Providing A Solution to Improve the Student Assessment and Admission Model (A Comparative Study). erj. 2021; 8 (42) :49-77
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-912-fa.html
فتح تبار فیروزجائی کاظم، شجاعتی علی، شهرام ایمان، خادمی فاطمه. آسیب‌شناسی وضعیت فعلی نظام سنجش کشور با تمرکز بر کنکور سراسری و ارائه راهکاری جهت بهبود الگوی سنجش و پذیرش دانشجو (مطالعه‌ی تطبیقی). نشریه پژوهش‌های تربیتی. 1400; 8 (42) :77-49

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-912-fa.html


پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری
چکیده:   (475 مشاهده)
با افزایش تقاضا برای تحصیل در مقاطع آموزش عالی و محدودیت ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌­ها علی‌الخصوص در رشته­‌های پرطرفدار، سنجش و پذیرش دانشجو به یکی از اهداف مهم نظام آموزشی تبدیل شده است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف آسیب­‌شناسی وضعیت فعلی الگوی سنجش و پذیرش دانشجو و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود الگوی سنجش و پذیرش دانشجو در کشور انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهش‌­های کاربردی و از منظر روش­‌شناسی به روش کیفی انجام شده است. مشارکت­‌کنندگان پژوهش خبرگان و صاحب­‌نظران علمی و اجرایی در حوزه کنکور بوده­‌اند که به روش نمونه­‌گیری هدفمند با رویکرد گلوله برفی انتخاب شده­‌اند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از عدم کارآمدی و اثربخشی لازم در الگوی فعلی سنجش و پذیرش دانشجو است. چالش‌های مربوط به الگوی فعلی سنجش و پذیرش دانشجو در سه دسته: آسیب­‌های ناشی از فضای نظام آموزشی در دوران قبل از کنکور، چالش‌­های ناشی از فضای حاکم بر آزمون سراسری و شرایط ناظر بر کنکور داوطلبان، و آسیب‌های مربوط به دوران بعد از برگزاری آزمون سراسری قابل تأمل و بررسی است. همچنین پذیرش توسط دانشگاه، بهینه­‌سازی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، راهکارهایی در ارتباط با ارتقای عملکرد و کارایی نظام آموزشی و هدایت تحصیلی از جمله راهکارهای مکمل و جایگزینی بودند که در پژوهش حاضر مورد شناسایی قرار گرفتند. از منظر صاحب­‌نظران، اجرای موفقیت‌آمیز الگوی جایگزین مستلزم مطالعه عمیق، امکان­سنجی، بررسی و ارزیابی دقیق و موشکافانه آن در ابعاد مختلف آموزشی و غیرآموزشی است. لذا با توجه به نتایج پژوهش حاضر راهکارهایی مانند کاهش تأکید بر حفظیات و توجه بیشتر به سایر مهارت­‌های موردنیاز جامعه امروزی، استعدادها، علایق و توانمندی دانش­‌آموزان، هدایت تحصیلی هوشمندانه و فرایند محور و انتخاب رشته‌­ای متناسب با استعداد، علایق، و توانمندی دانش‌­آموزان، تغییر از رویکرد هنجاری به شیوه ملاکی و حذف تدریجی کنکور پیشنهاد می‌گردد.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1604 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: سنجش و اندازه گیری های تربیتی
دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1400/7/18 | انتشار: 1400/7/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb