1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان ، vahidahmadi866@gmail.com
2- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
چکیده: (3227 مشاهده)
چکیده
هدف مطالعه حاضر مروری بر پژوهشهای انجام شده در حوزۀ تاریخی برنامهدرسی ایران از سال 1372 تا 1400 است. جستوجوی مقالات در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی مجلات تخصصی نور (نورمگز)، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) و پرتال جامع علوم انسانی انجام پذیرفت. کلیدواژههای جستوجوی عبارت بودند از: تاریخ برنامهدرسی، ابعاد تاریخی برنامهدرسی، برنامهدرسی تاریخی. مقالات چاپشده در فصلنامههای علمی و پژوهشی معتبر داخلی مورد تأیید وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی کیفی مقالات با استفاده از چکلیست صورت گرفت. در این مرور 40 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی کامل مقالات، درنهایت 15 مقاله وارد مطالعه شد. پژوهشهای حوزۀ تاریخی برنامهدرسی در ایران به دو دستۀ «پژوهشهای سنتی تاریخی برنامهدرسی» و «پژوهشهای نوگرای تاریخی برنامهدرسی» تقسیمبندی گردید. پژوهشهای سنتی تاریخی برنامهدرسی، بیشتر به روند شکلگیری عناصر مختلف برنامهدرسی با روش روایتی و نگرش قدیمی پرداختهاند. پژوهشهای نوگرای تاریخی برنامهدرسی، با روش تاریخی نو و با استفاده از تحلیل و انتقاد، موضوع را بررسی کردهاند. ضمن بیان پژوهشهای هر دسته، توصیه میشود برای اقدام به پژوهشهای نظاممند در زمینۀ وقایع تاریخی برنامهدرسی، فصلنامه تاریخ برنامهدرسی راهاندازی شود؛ همچنین با توجه به تعداد معدود پژوهشهای تاریخی برنامهدرسی در ایران، توجه بیشتر به پژوهشهای این حوزه ضرورت دارد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی درسی دریافت: 1399/11/28 | ویرایش نهایی: 1403/9/19 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار الکترونیک: 1403/6/17