Fahimnia F, Montazeri F. Effective Triggers and Barriers of Self-archiving Behavior Displayed by Knowledge and Information Sciences’ faculty members in Iran. Human Information Interaction 2014; 1 (2)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-1872-fa.html
علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
چکیده: (7333 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش باهدف بررسی رفتار خود آرشیوی اعضای هیئتعلمی علم اطلاعات و دانششناسی در ایران و کشف انگیزهها و موانع مؤثر بر این رفتار انجامشده است. پیشبینی میزان خود آرشیویاعضا توسط عوامل مؤثر بر خود آرشیوی، از دیگر اهداف موردنظر پژوهش است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی و روش توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه، کلیه اعضای هیئتعلمی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاهها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران هست که بهصورت سرشماری انتخاب شدهاند.
یافتهها: طبق نتایج پژوهش، بر اساس افراد میزان خود آرشیوی تولیدات علمی توسط اعضای هیئتعلمی علم اطلاعات و دانششناسی، متوسط به بالا است، و خود آرشیوی در وبسایتهای شخصی و سازمانی رایجتر از مخازن سازمانی و موضوعی است. مؤلفه شهرت بهعنوان مهمترین انگیزه و مؤلفه ملاحظات حق تألیف مهمترین مانع در رفتار خود آرشیوی اعضای هیئتعلمی شناخته شد. بر اساس نتایج از بین 10 عامل تنها مؤلفه شناخت حرفهای در سطح معنیداری 95% اطمینان قادر به پیشبینی میزان خود آرشیوی تولیدات علمی اعضا در وبسایتهای دسترسی آزاد میباشد.
نتیجهگیری: اعضای هیئتعلمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران از دسترس پذیر نمودن آثار خود بهصورت آزاد استقبال میکنند. ولیکن موانعی مانند حق تالیف بر سر این راه قرار دارد که چاره اندیشی برای رفع آن میتواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.