دوره 8، شماره 1 - ( 3-1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 72-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharsafavi M, Shojaeibaghini G, Rostami M. Identifying Factors Affecting Competition between Print Media and Social Networks for Survival. Human Information Interaction 2021; 8 (1)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2945-fa.html
افشارصفوی محمدجواد، شجاعی باغینی گلنار، رستمی محمدرضا. شناسایی عوامل مؤثر در رقابت‌پذیری رسانه‌های مکتوب با شبکه‌های اجتماعی در راستای ادامۀ حیات. تعامل انسان و اطلاعات. 1400; 8 (1)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2945-fa.html


گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
چکیده:   (3395 مشاهده)
. زمینه و هدف: حضور رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی چالشی برای روزنامۀ چاپی ایجاد کرده ‌است. به نظر می‌رسد که عادت‌های مخاطبان در حال تغییر هستند، چرا که کاربران برای اخبار و اطلاعات رایگان به اینترنت مراجعه می‌کنند. بر این اساس هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در رقابت‌­پذیری رسانه­‌های مکتوب با شبکه­‌های اجتماعی در راستای ادامۀ حیات در روزنامه خراسان است.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی روش آن گرانددتئوری، و ابزارش مصاحبه است، و برای تحلیل از متن‌کاوی و کدگذاری استفاده ‏شد. پس از مطالعۀ مستندات علمی موجود و مصاحبه‌های تحلیلی با خبرگان و کارشناسان روزنامۀ خراسان در شهر مشهد، ابعاد و شاخص­‌های بازاریابی به‌منظور ارائۀ چارچوبی برای رقابت­‌پذیری رسانه­های مکتوب با شبکه­‌های اجتماعی در راستای ادامۀ حیات مشخص شدند
یافتهها: نتایج نشان داد مقوله‌‌های اصلی در قالب ابعاد شش‌گانۀ مدل پارادایمی به‌صورت شرایط علی (پویایی، نوآوری در خدمات، سرعت خدمات و چندرسانه­‌ای بودن در ارائۀ خدمات و تبلیغات)، مقولۀ اصلی، یعنی رقابت­‌پذیری برای ادامۀ حیات (رقابت‌پذیری استراتژیک، استراتژی رقابت­پذیری بهروز، دانش سازمانی رقابت­پذیری، برنامه­‌ریزی راهبردی در جهت حیات و رقابت‌پذیری، اولویتبخشی حیات و رقابت­پذیری، رقابت­پذیری پویا و تغییرمدار، نوآوری تکنولوژیک در رقابت­‌پذیری تخصصی)، راهبرد (مشتری مداری، قابلیت شبکه‌­سازی و ارتباطی در سازمان)، زمینه (مدیریت تغییر، پیچیدگی شرایط مشتریان و محیط)، شرایط مداخله­‌گر محیطی (شرایط زیرساختی و قابلیت­‌های سازمانی، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی) و پیامدها (پیامدهای مشهود به معنی حیات، بلوغ و تعالی سازمانی، کسب مزیت رقابتی، کاهش نرخ ریزش مشتریان، افزایش نرخ جذب مشتریان جدید، حفظ و نگهداری مشتری و افزایش درآمد و همچنین پیامدهای نامشهود به معنی ارتقاء رضایت‌مندی مشتریان، رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه، چابکی سازمانی، افزایش قابلیت نوآوری، بهبود جایگاه در بازار رسانه و بهبود بهره‌وری و عملکرد سازمانی) جای گرفتند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که برای رقابتپذیری رسانههای مکتوب با شبکههای اجتماعی در راستای ادامۀ حیات در درجۀ اول رسانههای مکتوب میبایست رقابت­‌پذیر باشند. آنها باید به رقابت­‌پذیری استراتژیک، استراتژی رقابت‌­پذیری روزآمد، دانش سازمانی رقابت­‌پذیری، برنامه­ریزی راهبردی به‌منظور حیات و رقابت‌پذیری، اولویتبخشی حیات و رقابت­‌پذیری، رقابت­‌پذیری پویا و تغییرمدار، نوآوری تکنولوژیک در رقابت­‌پذیری تخصصی توجه داشته باشند.

 
متن کامل [PDF 663 kb]   (1052 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Asare, Y. A. (2016). Assessing the effects of electronic media usage on the sale of print media in Ghana: a case study of Graphic Communications Group Ltd, Kumasi,Doctoral dissertation.
2. Augustinavicius, P. (2017). "Free" to Express: Media Rights and Broadcasting Policy in Canada and the United States. Master's thesis, University of Waterloo.
3. Auvinen, J. (2014). Print media companies in the new media environment: a study of companies and consumers in Finland. Bachelor's thesis, Turku University Applied Sciences.
4. Buckley, P.J., Pass, C.L. & Prescott, K. (1988) Measures of International Competitiveness: A Critical Survey, Journal of Marketing Management, Vol. 4, No. 2, pp. Leckner, S. (2012). Presentation factors affecting reading behaviour in readers of newspaper media: an eye-tracking perspective. Visual Communication, 11(2), 163-184. [DOI:10.1177/1470357211434029]
5. Cho, D., Smith, M. D., & Zentner, A. (2016). Internet adoption and the survival of print newspapers: A country-level examination. Information Economics and Policy, 37, 13-19. [DOI:10.1016/j.infoecopol.2016.10.001]
6. Dwivedi, A., Johnson, L. W., Wilkie, D. C., & De Araujo-Gil, L. (2018). Consumer emotional brand attachment with social media brands and social media brand equity. European Journal of Marketing. [DOI:10.1108/EJM-09-2016-0511]
8. Kamal., K. (2014). Public Relations Through Print Media. International Islamic University, Islamabad Faculty of Social Sciences Department of Media & Communication Studies.
9. Kruikemeier, S., Lecheler, S., & Boyer, M. M. (2018). Learning from news on different media platforms: An eye-tracking experiment. Political Communication, 35(1), 75-96. [DOI:10.1080/10584609.2017.1388310]
10. Lenhart, A. Purcell, K. Smith, A. & Zickuhr, K. (2010). «Social media & mobile internet use among teens and young adults». Washington, DC: Pew Internet & American Life Project.
11. Odhiambo, B. M. (2012). Factors affecting brand loyalty in print media industry in Kenya: a case of newspaper subscribers in Kisumu City , Doctoral dissertation, School of Business, University of Nairobi.175-200.
12. Rajendran, L. & Thesinghraja, P. (2014). The Impact of New Media on Traditional Media. Middle-East Journal of Scientific Research, 22(4), 609-616.
13. Udenze, S. (2018). Print Media And The Challenges Of Social Media. International Journal of Advanced Research and Publications, 2(3), 20-25.
14. VanMeter, R., Syrdal, H. A., Powell-Mantel, S., Grisaffe, D. B., & Nesson, E. T. (2018). Don't Just "Like" Me, Promote Me: How Attachment and Attitude Influence Brand Related Behaviors on Social Media. Journal of Interactive Marketing, 43, 83-97. [DOI:10.1016/j.intmar.2018.03.003]
15. Vidas-Bubanja, M., & Bubanja, I. (2015). Internet challenges for print media advertising practice-Case of Belgrade daily newspapers. In Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO), 2015 38th International Convention on (pp. 1457-1462). IEEE. [DOI:10.1109/MIPRO.2015.7160502]
16. Yazdanparast, A., Joseph, M., & Muniz, F. (2016). Consumer based brand equity in the 21st century: an examination of the role of social media marketing. Young Consumers, 17(3), 243-255. [DOI:10.1108/YC-03-2016-00590]
17. Zafar, A. (2016). Language Effectiveness in Print Media Advertisements of Multinational Fast Food Chains. 7th International Conference on Education and Educational Psychology, 132-139. [DOI:10.15405/epsbs.2016.11.14]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb