دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم، شماره سه، پاییز 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 73-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barghool S, Hadidi Tamjid N, Ahour T. Comparing the Effectiveness of Divergent Thinking and Metaphorical Thinking as two Creative Methods on EFL Learners' Critical Thinking. فصلنامه روانشناسی شناختی. 2019; 7 (3) :60-73
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3244-fa.html
برغول سارا، حدیدی تمجید نسرین، آهور توران. مقایسۀ اثربخشی تفکر واگرا و تفکر استعاره‌ای به عنوان دو روش خلاق بر تفکر انتقادی زبان‌آموزان انگلیسی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1398; 7 (3) :73-60

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3244-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی ، nhadidi@iau.ac.ir
چکیده:   (2093 مشاهده)
خلاقیت می­تواند نقش مهمی در دنیای امروز و به‌خصوص حیطۀ آموزش ایفا کند. استفاده از روش‌های خلاقانه در آموزش، می­تواند در رویارویی با شرایط پر­استرس به دانش آموزان کمک کند و باعث ارتقاء در یادگیری شود؛ ولی متأسفانه در سیستم‌های آموزشی بهای اندکی به خلاقیت داده می‌شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش تفکر واگرا و تفکر استعاره­ای به عنوان روش‌های خلاقیت بر تفکر انتقادی در زبان‌آموزان انگلیسی انجام شد. این پژوهش مطالعه‌ای آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش حاضر شامل دانشجویان کلاس­های تافل در جهاد دانشگاهی دانشگاه تبریز بودند و حجم نمونه بر اساس روش پژوهش 45 نفر انتخاب گردید و  برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ تفکر انتقادیِ هانی و جهت تجزیه و تحلیل داده­‌ها از روش تحلیلِ کوواریانس، استفاده شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که گرچه نمرۀ تفکر انتقادی در گروه تفکر واگرا از نمرۀ گروه تفکر استعاره‌ای بالاتر است، این تفاوت در سطح معنادار نبوده، اما هر دو روش در بهبود تفکر انتقادی در سطح معنادار اثربخش بودند. اگرچه نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه است تا بتوان تأثیر خلاقیت بر تفکر انتقادی را بهتر و عمیق­تر درک کرد، اما تحقیق حاضر بیان می­کند که استفاده از روش‌های خلاقانه می­تواند باعث افزایش خلاقیت و همچنین تفکر انتقادی در فراگیران شده و معلمان می­توانند از هر دو روش خلاقیت در آموزش زبان انگلیسی استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 726 kb]   (573 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/10 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb