Ghiasi V, Moradi M. Investigation on the Effect of Raft Thickness and Pile Length Changes in Piled Raft Foundations Analysis. Journal of Engineering Geology 2019; 13 (2) :261-288
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-2697-fa.html
1- دانشگاه ملایر، دانشکدۀ عمران و معماری، گروه مهندسی عمران (ژئوتکنیک) ، v.geotec@gmail.com
2- دانشگاه ملایر، دانشکدۀ عمران و معماری، گروه مهندسی عمران (ژئوتکنیک)
چکیده: (6605 مشاهده)
در طراحی فونداسیونها، ایده تلفیق رادیه و پیهای عمیق به منزله گزینهای جدید در مبحث پیسازی مطرح شده است. بهکارگیری پیهای عمیق در زیر پیهای گسترده (سیستم پی گستردۀ مرکب) میتواند سبب کاهش نشست و اثر توأم افزایش ظرفیت باربری شود. در این پژوهش، تغییرشکل پی، گشتاور وارد بر پی و همچنین سهم بار شمعها در باربری سیستم مرکب پی- شمع تحت بارگذاری استاتیکی در خاک ماسهای با استفاده از مدلسازی اجزای محدود برای چیدمانهای گوناگون شمعها و سیستمهای مختلف پی- شمع از نظر اتصال پی و شمعها، بررسی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه، اثر طول شمع و ضخامت پی گسترده در عملکرد سیستم مرکب نیز بررسی و بیان شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهند که استفاده از شمعهای طویل در مرکز و شمعهای کوتاهتر در پیرامون پی سبب کاهش نشست حداکثر و نشستهای غیریکنواخت پی شده و کاهش چشمگیر لنگر وارد بر پی را به موجب شده است. و در کنار اینها سبب افزایش باربری شمعها در سیستم مرکب شده است. همینطور افزایش ضخامت پی باعث ازدیاد نشست حداکثر پی، نشست متوسط پی، لنگر خمشی وارد بر پی شده است. و اثرات مثبت افزایش ضخامت پی، کاهش نشستهای غیریکنواخت پی و افزایش مشارکت شمعها در باربری هستند.
نوع مطالعه:
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ) دریافت: 1396/7/3 | پذیرش: 1397/2/29 | انتشار: 1398/5/9