Headarian P, Fatemi Aghda S M, Noorzad A. Face Stability Analysis of Tunnel (A case study: Karaj Subway Line 2 ). Journal of Engineering Geology 2014; 7 (2) :1787-1810
URL:
http://jeg.khu.ac.ir/article-1-422-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست
چکیده: (13204 مشاهده)
تونلزنی در شرایط زمینشناسی و ژئوتکنیکی پیچیده مخصوصاً در نواحی شهری اغلب اجتنابناپذیر است. آنالیز پایداری و تعیین میزان نشست سطحی زمین در پروژۀ واقعی تونلزنی سپری اهمیت خاصی دارند. هدف از این تحقیق تعیین فشاری است که از ریزش جبهۀ تونل یک تونل سطحی حفر شده بهوسیله TBM متعادل کننندۀ فشار زمین (EPB) جلوگیری میکند. در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر فشار جبهۀ کار بر رفتار تونل، از روشهای تحلیلی و مدلسازی عددی سه بعدی با نرمافزار ABAQUS استفاده شده است تا میزان فشار مؤثر بر رفتار جبهۀ تونل تخمین زده شود. پارامتر مذکور با استفاده از دادههای مربوط به خط 2 متروی کرج محاسبه شده است. روش تحلیلی استفاده شده در این تحقیق عبارت است از: روش لکا- دورمیو (مرز بالایی) که بر پایۀ آنالیز حدی تنش استوار است و بر اساس مکانیسم شکست چند بلوکی انتقالی انجام شده است. همچنین در مدلسازی عددیِ از مدل رفتاری موهر-کولمب استفاده شده، سپس نتایج حاصل از روشهای تحلیلی و مدلسازی عددی مقایسه شده است. برطبق یافتههای حاصل از این تحقیق، فشار بهدست آمده از روش تحلیلی لکا- دورمیو، حداقل فشاری است که میتوان بر جبهۀ تونل اعمال کرد. همچنین تحلیل نشان میدهد که با اعمال فشار بهدست آمده از روش تحلیلی، جبهۀ تونل متروی کرج به احتمال زیاد پایدار میماند و اجرای روشهای پیش تحکیمی در این مقطع تونل لازم و ضروری بهنظر نمیرسد
نوع مطالعه:
مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
زمین شناسی مهندسی پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14