دوره 7، شماره 26 - ( 10-1395 )                   سال7 شماره 26 صفحات 110-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazemi A, Azhdar R, Feshari M, Nouri S. Effect of Fare Changes on Commuters' Behavior: A Case Study of Tehran Subway. jemr 2016; 7 (26) :89-110
URL: http://jemr.khu.ac.ir/article-1-1473-fa.html
ناظمی علی، اژدر ریحانه، فشاری مجید، نوری شیما. بررسی تأثیر تغییرات نرخ کرایه‌ها بر تغییر رفتار مسافران مطالعه موردی مترو تهران. تحقیقات مدلسازی اقتصادی. 1395; 7 (26) :89-110

URL: http://jemr.khu.ac.ir/article-1-1473-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، reihan.azhdar@gmail.com
چکیده:   (6629 مشاهده)


در مطالعه حاضر به بررسی تأثیر تغییرات نرخ کرایه به منظور تغییر در زمان سفر مسافران در ساعات اوج مترو تهران پرداخته شده است. دادههای این پژوهش شامل ترجیحات اظهار شده 432 نفر از مسافرانی است که در ساعات 6:30 تا 9 صبح از مترو استفاده می کنند. مسأله اصلی در نظر گرفته شده در این پژوهش این است که آیا تغییرات در نرخ کرایه ها می تواند بر رفتار مسافران تأثیرگذار باشد؟ در این راستا، از مجموعه مدلهای انتخاب گسسته، به طور مشخص مدل پروبیت، به منظور مدلسازی متغیرهای تحقیق استفاده شده است. با بهره‌گیری از ابزار پرسشنامه به جمع آوری دادهها و سپس انجام تحلیل آماری بر روی آنها پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد، مسافرانی که از محل کارشان کمک هزینه رفت و آمد دریافت می کنند مایل به دریافت تخفیف کرایه برای تغییر زمان سفر خود هستند. همچنین، تغییرات کرایه های ساعات اوج و غیر اوج، مسافران با ساعات کاری انعطاف پذیر را متقاعد به تغییر زمان سفر خود نخواهد کرد. نتایج این پژوهش افزایش قیمت بلیت بعد از 6:30 صبح (ساعات اوج) را پیشنهاد نمی‌کند. همچنین نتایج حاکی از آن است که مسافران دریافت پاداش (تخفیف کرایه) را در مقابل تنبیهات (افزایش کرایه ها) ترجیح می دهند. به علاوه، بسیاری از مسافران با افزایش کرایه بعد از 6:30 صبح ممکن است که به جای استفاده از قطارهای قبل از ساعات اوج، وسیله سفر خود را تغییر دهند که این امر نتایج نامناسبی برای حمل و نقل عمومی در برخواهد داشت.

متن کامل [PDF 1861 kb]   (1831 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1395/6/2 | پذیرش: 1395/10/28 | انتشار: 1395/12/11

فهرست منابع
1.  Andersson, J., & Ubøe, J. (2012). "Some aspects of random utility, extreme value theory and multinomial logit models". Stochastics An International Journal of Probability and Stochastic Processes, 84(2-3), 425-435. [DOI:10.1080/17442508.2011.619660]
2.  Bakens, J., Knockaert, J., & Verhoef, E. T. (2010, May). "Rewarding off-peak railway commuting: A choice experiment". In Proceedings of the World Conference on Transport Research, 2010 Lisbon.
3.  Cochran, W. (1977). "Sampling techniques". 3th edition. New York: John Wiley & Sons.
4.  Douglas, N. J., Henn, L., & Sloan, K. (2011). "Modelling the ability of fare to spread AM peak passenger loads using rooftops". In 34th Australasian Transport Research Forum.
5.  Giuliano, G., & Small, K. A. (1995). "Alternative strategies for coping with traffic congestion". Springer Berlin Heidelberg. pp. 199-225. [DOI:10.1007/978-3-642-79397-4_9]
6.  Henn, L., Douglas, N., & Sloan, K. (2011). "Surveying Sydney rail commuters' willingness to change travel time". In 34th Australasian Transport Research Forum.
7.  Jewell, N. P. (2003). "Statistics for epidemiology". CRC Press. 258-259.
8.  Jiang, C. S., Deng, Y. F., Hu, C., Ding, H., & Chow, W. K. (2009). "Crowding in platform staircases of a subway station in China during rush hours". Safety science, 47(7), 931-938. [DOI:10.1016/j.ssci.2008.10.003]
9.  Litman, T. (2007). "Evaluating rail transit benefits: A comment". Transport Policy, 14(1), 94-97. [DOI:10.1016/j.tranpol.2006.09.003]
10.  Louviere, J. J., Hensher, D. A., & Swait, J. D. (2000). Stated choice methods: analysis and applications. Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511753831]
11.  Mahudin, N. D. M., Cox, T., & Griffiths, A. (2012). "Measuring rail passenger crowding: Scale development and psychometric properties". Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 15(1), 38-51. [DOI:10.1016/j.trf.2011.11.006]
12.  Mayeres, I., Ochelen, S., & Proost, S. (1996). "The marginal external costs of urban transport". Transportation Research Part D: Transport and Environment, 1(2), 111-130. [DOI:10.1016/S1361-9209(96)00006-5]
13.  McFadden, D. (1976). "The theory and practice of disaggregate demand forecasting for various modes of urban transportation".
14.  Meyer, M. D. (1999). "Demand management as an element of transportation policy: using carrots and sticks to influence travel behavior". Transportation Research Part A: Policy and Practice, 33(7), 575-599. [DOI:10.1016/S0965-8564(99)00008-7]
15.  Patterson, Z., Ewing, G., & Haider, M. (2005). "Gender-based analysis of work trip mode choice of commuters in suburban Montreal, Canada, with stated preference data". Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (1924), 85-93. [DOI:10.3141/1924-11]
16.  Rantzien, V. H. A., & Rude, A. (2014). "Peak-load pricing in public transport: a case study of Stockholm". Journal of Transport Literature, 8(1), 52-94. [DOI:10.1590/S2238-10312014000100004]
17.  Seyedabrishami, H., Mamdoohi, A., & Fowri, H. (2014). "Investigating the role of congestion pricing and transit development in commuter's mode choice behavior; case study of Tehran's even-odd zone". The 13th International conference on traffic and transportation engineering.
18.  Sposato, R. G., Röderer, K., & Cervinka, R. (2012). "The influence of control and related variables on commuting stress". Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 15(5), 581-587. [DOI:10.1016/j.trf.2012.05.003]
19.  Webb, M., Gaymer, S., & Stuchbery, P. (2010). "Opportunities for managing peak train travel demand: a Melbourne pilot study". In 33rd Australasian Transport Research Forum.
20.  Whelan, G., & Johnson, D. (2004). "Modelling the impact of alternative fare structures on train overcrowding". International journal of transport management, 2(1), 51-58. [DOI:10.1016/j.ijtm.2004.04.004]
21.  Yazdanpanah, H., Abedini, M., & Baratian, F. (2011). "The effect of various methods of work time management programs in reducing travel demand during morning peak hour in Tehran". The 11th International conference on traffic and transportation engineering.
22.  Zhang, Z., Fujii, H., & Managi, S. (2014). "How does commuting behavior change due to incentives? An empirical study of the Beijing Subway System". Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 24, 17-26. [DOI:10.1016/j.trf.2014.02.009]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Economic Modeling Research

Designed & Developed by : Yektaweb