دوره 21، شماره 61 - ( 4-1400 )                   جلد 21 شماره 61 صفحات 428دوره413فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirsaeedi M, seyed alhossaini M, Ahmadi F, Shabani A H. (2021). Identifying and determining the spatial organization model of CBD's (Case Study: Mashhad Metropolis). jgs. 21(61), : 22 doi:10.52547/jgs.21.61.413
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3495-fa.html
میرسعیدی محمدرضا، سیدالحسینی مسلم، احمدی فرشته، شبانی امیرحسین. شناسایی و تعیین الگوی سازمان فضایی مراکز کار و فعالیت کلانشهرها (نمونه موردی: کلانشهر مشهد) تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1400; 21 (61) :428-413 10.52547/jgs.21.61.413

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3495-fa.html


1- دانشجوی دکتری،گروه شهرسازی، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران، دانشجوی دکتری،گروه شهرسازی،دانشکده هنر،معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران
2- گروه شهرسازی، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران ؛ دانشیار گروه شهرسازی، واحد مشهد ،دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ،ایران، گروه شهرسازی،دانشکده هنر،معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران ؛ ،دانشیار، گروه شهرسازی،دانشکده هنر،معماری و شهرسازی، واحد مشهد ،دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، smh_arc@yahoo.com
3- استادیار،گروه شهرسازی، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران، استادیار،گروه شهرسازی،دانشکده هنر،معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد،دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران
چکیده:   (6268 مشاهده)
 به طور کلی وجود کلانشهرها با مراکز متعدد کار و فعالیت باعث شده است که حجم بالایی از سفرها به طرف این مراکز گسیل شود. تجمع و پراکندگی این مراکز موجب افزایش و کاهش سفر وسایل نقلیه می‌شود. اتخاذ سیاست‌های مکان‌یابی و ارتباطی مراکز کار و فعالیت شهری باعث می‌شود که شهرها بتوانند روند توسعه را با لحاظ نمودن توزیع عادلانه خدمات و برابری‌های فضایی طی نمایند. هدف این پژوهش شناسایی و تعیین الگوی سازمان فضایی مراکز کار و فعالیت و نحوه ارتباط عملکردهای خدماتی آن با یکدیگر می‌باشد، به نحوی که تک‌مرکزیتی و چند مرکزیتی بودن شهرها می‌تواند تاثیر شگرف بر نظام توزیع مراکز خدماتی ایفا نماید و موجب تغییرات گسترده در رفتار سفر شهروندان گردد. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ترکیبی از دو روش کمی و کیفی می‌باشد و در بخش کمی آن تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی(نمایش هندسی و تصویری پراکندگی، اندازه‌های گرایش به مرکز) و مدل دسترسی هنسن صورت می‌گیرد. در حوزه‌های مورد مطالعه شاهد اختلاف زیاد در سطوح کاربری‌ها می‌باشیم، به طوری که کاربری آموزش عالی در حوزه غربی کلانشهر مشهد، 84 درصد از سطح کاربری آموزش عالی را در خود گنجانده است و سهم حوزه شرقی تنها 3 درصد می‌باشد. در مورد کاربری‌های درمانی، تجاری و فضای سبز تجهیز شده نیز مسئله به همین شکل می‌باشد. تنها در مورد سطوح اداری تعادلی نسبی مشاهده می‌شود.در نهایت شهر به سه حوزه متعادل برنامه ریزی تقسیم گردید و با لحاظ نمودن اشتغال، پتانسیل توسعه و مسافت، میزان سطوح کاربری‌های تعیین کننده در سازمان فضایی مراکز کار و فعالیت بدست آمد. 
شماره‌ی مقاله: 22
متن کامل [PDF 1289 kb]   (776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)