[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد 31، شماره 94 - ( 3-1402 ) ::
جلد 31 شماره 94 صفحات 59-33 برگشت به فهرست نسخه ها
زیبایی‌شناسی و مرگ در رمان ملکوت بهرام صادقی
سینا بشیری* 1، قدرت‌الله طاهری2
1- دانشگاه شهیدبهشتی تهران ، sina_bashiri70@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده:   (3396 مشاهده)
در هنر و ادبیات مدرن، با بذل توجه به مضامین منفی­ و نامتعارف فلسفی که نقش مهمی در زیبایی­‌شناسی کلاسیک برعهده نداشتند، مبانی زیبایی‌­شناسی نوین متحول شد. «مرگ» یکی از مؤلفه­‌هایی است که برمبنای اندیشه­‌های مکاتب اگزیستانسیالیسم و پساساختارگرایی، عنصر محوری ادبیات مدرن شناخته می‌­شود. در رمان مدرن، مرگ هم ازمنظر محتوایی و هم ازنظر زبان‌شناختی و هنری در ساختار و بافت داستان نقش اساسی ایفا می­‌کند و بسیاری از وجوه زیبایی­‌شناختی رمان حول محور آن می­‌گردد. صادقی، در جایگاه یکی از نویسندگان پیشرو ایران، در رمان ملکوت، «مرگ» را موضوع داستان قرار داده و بسیاری از جنبه‌­های ادبی اثرش را پیرامون این مفهوم طرح کرده است. در این پژوهش، با بهره­گیری از روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی، وجوه زیبایی­‌شناختی مرگ در رمان ملکوت بررسی شده که به دیگر مؤلفه‌­های زیبایی­‌شناسی مدرن گره خورده است. یافته­‌های پژوهش نشان می­‌دهد که رابطه مرگ با دیگر مؤلفه­‌های زیبایی‌شناختی مدرن چون تناقض، غیاب، و ابهام منجربه اهمیت‌یافتن جنبه‌­های تاریک هستی و همچنین امتناع اثر از معیارهای زیبایی‌­شناسی کلاسیک و متعارف شده است.
واژه‌های کلیدی: ملکوت، بهرام صادقی، مرگ، زیبایی‌شناسی، تناقض، سکوت.
متن کامل [PDF 5491 kb]   (1182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی
فهرست منابع
1. آذرنيوار، ليلا؛ پورالخاص، شکرالله؛ کياني، احمدرضا (1401). بررسي مرگ و تأثير آن بر زندگي در آثار سعدي، با تکيه بر روان¬درمانگري اگزيستانسيال اروين يالوم. زبان و ادبيات فارسي دانشگاه خوارزمي. سال سي‌ام. شمارۀ 92: 30-7.
2. احمدي، بابک (1393). حقيقت و زيبايي. چاپ بيست‌ونهم. تهران: مرکز.
3. ادکينز، برنت (1396). پيوست مرگ. ترجمة مهرداد پارسا در: هايدگر و مرگ. پل ادواردز و ديگران. تهران: شوند.
4. اسدي، عليرضا و همکاران (1398). بررسي جلوه¬هاي گروتسک در آثار بهرام صادقي و اوژن يونسکو. پژوهشنامة ادبيات داستاني. سال هشتم. شمارة 1: 1-21.
5. اصلاني، محمدرضا (1384). بهرام صادقي: بازمانده¬هاي غريبي آشنا. تهران: نيلوفر.
6. اکو، اومبرتو (1395). تاريخ زشتي. ترجمة هما بينا و کيانوش تقي¬زاده انصاري. تهران: فرهنگستان هنر.
7. ايران¬زاده، نعمت¬الله؛ عرش¬اکمل؛ شهناز (1400). بازنمايي انگارة مرگ¬انديشي در نسبت با اميد و نااميدي در ملکوت. متن¬پژوهي ادبي. دورة بيست‌وپنجم. شمارة 88: 8-32.
8. باتاي، ژرژ (1398). قرابت¬هاي توليدمثل و مرگ. ترجمة جواد گنجي. در: مرگ (مجموعة مقالات). گردآوري محمد صنعتي. چاپ هشتم. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
9. باتاي، ژرژ (1399). ادبيات و شر. ترجمة فرزام کريمي. تهران: سيب سرخ.
10. برانفن، اليزابت (1384). مرگ و زيبايي¬شناسي. ترجمة اميرحسين ندايي. زيباشناخت. شمارة 12: 229-236.
11. بلانشو، موريس و ديگران (1388). ادبيات و مرگ. ترجمة ليلا کوچک¬منش. تهران: گام نو.
12. بودريار، ژان (1398). چگونه مي¬تواني از روي سايه¬ات بپري وقتي ديگر سايه¬اي نداري؟. ترجمة افشين جهانديده. در: مرگ (مجموعة مقالات). گردآوري محمد صنعتي. چاپ هشتم. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
13. پورنامداريان، تقي؛ هاشمي، رقيه (1390). تحليل داستان ملکوت با تکيه بر رويکرد ساختارگرايانه. ادب فارسي دانشگاه تهران. سال اول. شمارة 6: 17-38.
14. پورنامداريان، تقي؛ هاشمي، رقيه (1391). تحليل داستان ملکوت با تکيه بر مکتب روان¬تحليلي. زبان و ادب فارسي دانشگاه آزاد اسلامي سنندج. سال چهارم. شمارة 10: 137-156.
15. رانک، اتو (1384). همزاد به‌مثابة خود ناميرا. ترجمة مهشيد تاج. ارغنون. شمارة 26و27: 197-233.
16. ساعدي، غلامحسين (1377). هنر داستان¬نويسي بهرام صادقي. در: خون آبي بر زمين نمناک. گردآوري حسن محمودي. تهران: آسا.
17. سونتاگ، سوزان (1390). زيبايي¬شناسي سکوت. ترجمة عظيمه ستاري. ماهنامة سوره. شمارة 54و55: 261-268.
18. شوپنهاور، آرتور (1393). جهان همچون اراده و تصور. ترجمة رضا ولي¬ياري. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
19. شيبانيان، مريم؛ نيک¬روش، الهام (1398). نوشتار پسامدرن در دو رمان ملکوت اثر بهرام صادقي و صورت¬جلسه اثر ژان¬ماري گوستاو لوکلزيو. پژوهش ادبيات معاصر جهان، دورة بيست‌وچهارم. شمارة 2: 433-454.
20. شيري، قهرمان (1387). مکتب¬هاي داستان¬نويسي در ايران. تهران: چشمه.
21. شيري، قهرمان (1398). ملکوت روايت. تهران: ورا.
22. صادقي، بهرام (1351). ملکوت. چاپ سوم. تهران: کتاب زمان.
23. صنعتي، محمد (1389). تحليل¬هاي روانشناختي در هنر و ادبيات. چاپ پنجم. تهران: مرکز.
24. طالبيان، يحيي و همکاران (1399). مؤلفه¬هاي معناباختگي در ملکوت بهرام صادقي. متن¬پژوهي ادبي. شمارة 86: 7-28.
25. فتوحي، محمود (1387). ارزش ادبي ابهام از دولايگي تا چندلايگي معنا. زبان و ادبيات فارسي دانشگاه خوارزمي. سال شانزدهم. شمارۀ 62: 36-17.
26. فروم، اريک (1391). آناتومي ويرانسازي انسان. ترجمة احمد صبوري. چاپ سوم. تهران: آشيان.
27. فرويد، زيگموند (1382). وراي اصل لذت. ترجمة يوسف اباذري. ارغنون. شمارة 21: 25-81.
28. کانت، ايمانوئل (1388). نقد قوة حکم. ترجمة عبدالکريم رشيديان. چاپ پنجم. تهران: ني.
29. کريچلي، سايمون (1397). خيلي کم... تقريباً هيچ. ترجمة ليلا کوچک¬منش. چاپ دوم. تهران: ني.
30. گوون، فريت (1398). جنون و مرگ در فلسفه. ترجمة عبدالله اميني. تهران: دنياي اقتصاد.
31. ملکي، فرشته و همکاران (1400). بررسي تطبيقي رمان ملکوت و رمان مورد عجيب دکتر جکيل و آقاي هايد از ديدگاه مکتب گوتيک. پژوهش ادبيات معاصر جهان. دورة بيست‌وششم. شمارة 1: 294-318.
32. موسوي، شايسته سادات (1396). نقش مؤلفة برساختي شخصيت در شکل¬گيري روايت¬هاي مدرن با تکيه بر ملکوت بهرام صادقي. روايت¬شناسي. شمارة 2: 129-156.
33. ميرعابديني، حسن (1380). صدسال داستان¬نويسي ايران. چاپ دوم. تهران: چشمه.
34. هاسه، اولريش؛ لارج، ويليام (1384). موريس بلانشو. ترجمة رضا نوحي. تهران: مرکز.
35. هايدگر، مارتين (1392). هستي و زمان. ترجمة عبدالکريم رشيديان. چاپ سوم. تهران: ني.
36. يانگ، جوليان (1395). فلسفة تراژدي از افلاطون تا ژيژک. ترجمة حسن اميري¬آرا. تهران: ققنوس.
37. Blanchot, Maurice (1982). The Space of Literature. trans. Ann Smock, Lincoln: University of Nebraska Press.
38. Blanchot, Maurice (1995). The Work of Fire. trans. Charlotte Mandell, Stanford: Stanford University Press. [DOI:10.1515/9781503615632]
39. Adkins, Brent (2017).»Death. Incorporated in Heidegger and Death, Trans. Mehrdād Pārsā. Tehrān: Shāvand [In Persian]
40. Ahmadi, Bābak (2014) Truth & Beauty, Tehrān: Markaz [In Persian]
41. Asadi, Alirezā et al. (2019). Study of Grotesque Effects in the Works of Bahrām Sādeghi & Eugene Unesco. Fiction Literature. 1: 1-21 [In Persian].
42. Aslāni, Mohammad Rezā (2005). Bahrām Sādeghi: The Remnants of a Familiar Stranger, Tehrān: Niloofar [In Persian].
43. Āzarnivār, Leilā; Pourolkhās, Shokrollāh; Kiāni, Ahmad Rezā (2022) A Study of Death & Its Effect on Life in Saadi's Works Based on Irvin Yalom's Existential Psychotherapy. Persian Language & Literature of Kharazmi University. 92: 7-30 [In Persian]. [DOI:10.52547/jpll.30.92.7]
44. Bataille, Georges (2019). Affinities of Reproduction and Death. Incorporated in Death (A Collection of Articles). Trans. Javād Ganji. Tehrān: Sāzmān-e Chāp & Enteshārāt [In Persian].
45. Bataille, Georges (2020). Literature & Evil. Trans. Farzām Karimi. Tehrān: Sib-e Sorkh [In Persian].
46. Baudrillard, Jean (2019).»How You Can Jump Over Your Shadow When You No Longer Have One? Incorporated in Death (A Collection of Articles). Trans. Javād Ganji. Tehrān: Sāzmān-e Chāp & Enteshārāt [In Persian].
47. Blanchot, Maurice et al. (2009). Literature & Death, Trans. Leilā Kuchakmanesh. Tehrān: Gām-e Now [In Persian].
48. Branchen, Elizabeth (2005). Death & Aesthetics. Trans. Amir Hossein Nedāei. Aesthetics. 12: 229-236 [In Persian].
49. Critchley, Simon (2018). Very Little… Almost Nothing. Trans. Leilā Kuchakmanesh. Tehrān: Ney [In Persian].
50. Eco, Umberto (2016). History of Ugliness. Trans. Homā Binā & Kiānoush Taghizādeh Ansāri. Tehrān: Farhangestān-e Honar [In Persian].
51. Fotuhi, Mahmoud (2008). The Literary Value of Ambiguity from Duality to Multi-layered Meaning. Persian Language & Literature of Khārazmi University. 62: 17-36 [In Persian].
52. Freud, Sigmund (2003). Beyond The Principle of Pleasure. Trans. Yousef Abāzari. Arghanun. 21: 25-81 [In Persian].
53. Fromm, Eric (2012). The Anatomy of Human Destructiveness. Trans. Ahmad Saburi. Tehrān: Āshiān [In Persian].
54. Guven, Ferit (2019). Madness & Death in Philosophy. Trans. Abdollāh Amini. Tehrān: Donyā-ye Eghtesād [In Persian].
55. Haase, Ullrich & Large, William (2005). Maurice Blanchot. Trans. Rezā Nouhi. Tehrān: Markaz [In Persian].
56. Heidegger, Martin (2013). Being & Time. Trans. Abdolkarim Rashidiān. Tehrān: Markaz [In Persian].
57. Irānzādeh Nemat; Arsh Akmal, Shahnāz (2021). The Representation of the Tenet of Death Thinking in Relation to Hope and Hopelessness in the Malakut. Literary Text Research. 88: 8-32 [In Persian].
58. Kant, Immanuel (2009). Critique of Judgment. Trans. Abdolkarim Rashidiān, Tehrān: Ney [In Persian].
59. Maleki, Fereshteh et al. (2021). A Comparative Study of Novel "Malakut" & "The Strange Case of Dr. Jekyll & Mr. Hyde" From Gothic School Perspective. Research in Contemporary World Literature. 1: 294-318 [In Persian].
60. Mirābedini, Hasan (2001). One Hundred Years of Iran's Story Writing. Tehrān: Cheshmeh [In Persian].
61. Musavi, Shāyesteh Sādāt (2017). The Significance of the Constructive Component of Character in Modern Narratives Based on Bahrām Sādeghi's Malahut. Journal of Narrative Studies. 2: 129-156 [In Persian].
62. Pournāmdāriān, Taghi; Hāshemi, Roghayyeh (2012). Analyzing The Story of Malakut Based on The Psychoanalytical School. Persian Language & Literature of Islamic Azad University of Sanandaj. 10: 137-156 [In Persian].
63. Pournāmdāriān, Tagh; Hāshemi, Roghayye (2011). An Analysis on "Malakoot" Story Based on Structuralist Approach. Persian Literature of Tehrān University. 6: 17-38 [In Persian].
64. Rank, Otto (2005). The Double as Immortal Self. Trans. Mahshid Tāj, Arghanun. 26-27: 197-233 [In Persian].
65. Sādeghi, Bahrām (1972). Malakut. Tehrān: Ketāb-e Zamān [In Persian].
66. Sāedi, Gholām Hossein (1998). The Art of Story Writing. Incorporated in The Blue Blood on Damp Ground. Tehrān: Āsā [In Persian].
67. Sanati, Mohammad (2010). Psychological Analysis in Art & Literature. Tehrān: Markaz [In Persian].
68. Schopenhauer, Arthur (2014). The World as Will & Representation. Trans. Rezā Valiyāri. Tehrān: Markaz [In Persian].
69. Sheybānian, Maryam; Nikravesh, Elham (2019). Postmodern Writing in Bahrām Sādeghi's "Malakut" & Le Clezio's "Interregation". Research in Contemporary World Literature. 2: 433-454 [In Persian].
70. Shiri, Ghahremān (2019). Kingdom of Narration. Tehrān: Varā [In Persian].
71. Shiri, Ghahremān (2008). Schools of Story Writing in Iran. Tehrān: Cheshmeh [In Persian].
72. Sontag, Susan (2011). Aesthetic of Silence. Trans. Azimeh Sattāri. Soureh. 54-55: 261-268 [In Persian].
73. Tālebiān, Yahyā et al. (2020). The Elements of Absurdity in Bahrām Sādeghi's Malakut", Literary Text Research. 86: 7-28 [In Persian].
74. Young, Julian (2016). The Philosophy of Tragedy: From Plato to Zizek, Trans. Hasan Amiri. Tehrān: Ghoghnus [In Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashiri S, Taheri G. Aesthetics and Death in Bahram Sadeghi’s "Malakut". Persian Language and Literature 2023; 31 (94) :33-59
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4202-fa.html

بشیری سینا، طاهری قدرت‌الله. زیبایی‌شناسی و مرگ در رمان ملکوت بهرام صادقی. زبان و ادبيات فارسی. 1402; 31 (94) :33-59

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4202-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 31، شماره 94 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666