[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Publication statistics::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Publication Information
ju Publisher
Kharazmi University
ju Managing Director 
Nasergholi Sarli
ju Editor-in-Chief
Habib-Allah Abbasi
ju Manager
Zahra Saberi
ju In charge of the Site
Tahereh sadate Mirahmadi

EISSN 24766941
..
Indexing Databases

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
  AWT IMAGE 

   

..
Social Networks
   
..
:: Volume 31, Issue 95 (11-2023) ::
Persian Language and Literature 2023, 31(95): 135-158 Back to browse issues page
The Contiguity of the Theoretical and Practical Music in the Two Modes of Delicate Imageries and Exotic Imageries of the Indian style of Persian Poetry
Seyed AmirAbbas Setayeshgar * 1, Habibullah Abbasi2 , Seyed Morteza Mirhashemi2 , Effat Neghabi2
1- Kharazmi University , a.setayeshgar58@gmail.com
2- Kharazmi University
Abstract:   (2946 Views)
The use of music is one of the most useful techniques in poetry, which poets use to convey their thoughts. Owing to their mastery in music, some poets have employed it to express their reflections and to portray poetic images more than others. The frequency of the discourse of music in the poetry of this group of poets and the imagery created through it shows their mastery over music, both in terms of theory (in topics such as organology and the study of tunes and melodies) and in terms of practice (which is performing and composing music). Using a descriptive-analytical method, the present research aimed at investigating the means of the theoretical and practical music in the divans of two of the foremost representatives of the Indian style (sabk-e Hendī) of Persian poetry, i.e. Saeb Tabrizi, the leader of the mode called delicate imageries (nazok-khiyali), and Bidel Dehlavi, the forerunner of the mode called exotic imageries (dour-khiyali). First, by giving examples, the concepts of music in the poetry of the two poets were examined and then both views were compared in the field of music. The results indicated that mastery of music would highly contribute to the decoding of secrets of the poems. In effect, without finding the musical roots (as a specialty and profession) it would not be possible to gain the correct and precise understanding of some couplets. In fact, this method of applying musical concepts is not a sign of distant knowledge of the field, but it implies a kind of scientific and close knowledge. The result of this study – which is the explanation of the combination of theoretical and practical music in the two modes of delicate imageries and exotic imageries of the Indian style – indicates the three main branches of the association network, the theoretical-practical knowledge and the link between poetry and music.

 
Keywords: Music, Indian Style, Saeb Tabrizi, Bidel Dehlavi, Organology, Tunes
Full-Text [PDF 854 kb]   (426 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: تاثیرپذیری
References
1. آرین‌پور، یحیی (۱۳۸۷). از صبا تا نیما (تاریخ 150 سال ادب فارسی). جلد اول. تهران: زوار.
2. اکبری گندمانی،‌ مهرداد؛ کمالی بانیانی، مهدی‌رضا (۱۳۹۸). چشم‌اندازهای ساختار بلاغی تشبیه در اشعار بیدل دهلوی. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. شمارة ۸۶: ۳۱-۵۹.
3. امین، احمد؛ افخمی خیرآبادی، محمدعلی؛ میرزانیا، منصور (۱۳۸۵). جستاری در تصاویر برساختة نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج. پژوهش‌های ادبی. شمارة 14: ۹-۳۰.
4. باقری، مهری (۱۳۷۰). ملاحظاتی دربارۀ شعر و موسیقی در ایران پیش از اسلام برمبنای شواهد مذکور در آثار نظامی. علوم انسانی دانشگاه الزهراء(س). شمارة 7 و ۸: ۵-۱۱.
5. بیدل دهلوی (1389). دیوان. تصحیح اکبر بهداروند. چاپ دوم. تهران: نگاه.
6. تهماسبی، ارشد (1397). گوشه، فرهنگ نواهای ایران. تهران: ماهور.
7. ثابت‌زاده، منصوره (۱۳۸۲). فردوسی و موسیقی در شاهنامه. تهران: کتاب ماه ادبیات و فلسفه. شمارة 75ـ76: ۱۱۲-۱۲۳.
8. حسن‌پورآلاشتی، حسین (1384). طرز تازه. تهران: سخن.
9. دریاگشت، محمدرسول (۱۳۷۱). صائب و سبک هندی در گسترة تحقیقات ادبی. تهران: قطره.
10. رازانی، ابوتراب (1342). شعر و موسیقی و ساز و آواز در ادبیات ایران. تهران: بینا.
11. رضایی دیورودی، شهربانو (1397). فرهنگ اصطلاحات موسیقی در خمسۀ نظامی. تهران: نوین‌پویا.
12. زرین‌کوب، عبدالحسین (1384). سیری در شعر فارسی. تهران: سخن.
13. ستایشگر، مهدی (1385). واژه‌نامۀ موسیقی ایران زمین. تهران: اطلاعات.
14. ستایشگر، مهدی (1390). رباب رومی. تهران: هنرِ موسیقی.
15. سلجوقی، صلاح‌الدین (1389). نقد بیدل. تهران: طیف‌نگار.
16. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1368). شاعر آیینه‌ها. تهران: آگاه.
17. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1390). شاعری در هجوم منتقدان. تهران: آگاه.
18. شمس لنگرودی (۱۳۹۷). گردباد شور جنون: سبک هندی، کلیم کاشانی و گزیدة اشعار. تهران: نگاه.
19. شمیسا، سیروس (1374). سبک‌شناسی شعر. تهران: فردوس.
20. صائب تبریزی (1370). دیوان. ‌تصحیح محمد قهرمان. تهران: علمی‌فرهنگی.
21. صفری، سونیا (1398). اصطلاحات موسیقی و صور شعری و معنای آنها. تهران: سورۀ مهر.
22. طالبیان، سیاوش (1389). خیز و موسیقار زن؛ در معرفت موسیقی در تذکره‌الاولیاء عطار. مقام موسیقایی. شمارة 1: ۹-۱۲.
23. عباسی، حبیب‌الله؛ کجانی حصاری، حجت (۱۳۹۵). نقش موسیقی در گزینش واژگان نفثه‌المصدور. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. شمارة ۸۰: ۱۱۶-۱۳۶.
24. عباسی، مرتضی (۱۳۹۱). تبیین وجوه سازواری غزل‌های سعدی با ردیف کنونی موسیقی ایرانی. مطالعات زبان و ادبیات غنایی. سال دوم. شمارة 2: 57 -76.
25. فارابی، محمدبن‌محمد (1381). احصاءالعلوم. تهران: علمی‌فرهنگی.
26. فتوحی، محمود (1385). نقد ادبی در سبک هندی. تهران: سخن.
27. فرصت‌الدوله شیرازی (۱۳۹۲). بحورالالحان: در علم موسیقی و نسبت آن با عروض. ویراستة سیدعلیرضا میرعلی‌نقی. تهران: معین.
28. کرمی، نجمیه (۱۳۹۸). واکاوی اشعار موسیقایی و بهره‌گیری از موسیقی در آثار نظامی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (مؤسسة آموزش عالی نگاره). شمارة 40: ۲۱۳-۲۲۰. https://shorturl.at/huJT3
29. مشحون، حسن (1373). تاریخ موسیقی ایران. تهران: سیمرغ.
30. ملّاح، حسینعلی (1351). حافظ و موسیقی. تهران: هنر و فرهنگ.
31. ملّاح، حسینعلی (1363). منوچهری و موسیقی. تهران: هنر و فرهنگ.
32. مؤتمن، زین‌العابدین (1333). شعر و ادب فارسی. تهران: ابن‌سینا.
33. میثمی، حسین (1397). موسیقی عصر صفوی. تهران: فرهنگستان هنر.
34. Akbari Gandomāni, Mehrdād; Kamāli Bāniāni, Mehdirezā (2019). Perspectives into Rhetorical Structure of Simile in the Poems of Bidel Dehlavi. Persian Language and Literature; 27 (86): 31-59. [In Persian] [DOI:10.29252/jpll.27.86.31]
35. Amin, Ahmad; Afkhami Kheirābādi, Mohammad Ali; Mirzāniā, Mansour (2007). A look at Nezami's Innovative Images made by Using Musical Instruments in PanjGanj. Literary Research, 4 (14): 9-30. [In Persian]
36. Ārianpour, Yahyā (2008). Az Sabā Tā Nimā (The 150-year history of Persian Literature). Vol.1. Tehrān: Zavvār. [In Persian]
37. Bāgheri, Mehri (2010). Consideration on poetry and music in pre-Islamic Iran based on evidences mentioned in Shāhnāmeh. Human Sciences of Alzahra University. 8, 7: 5-11. [In Persian]
38. Bidel Dehlavī (2010). Divān (Collection of Poems), by Akbar Behdārvand, 2nd edition, Tehrān: Negāh. [In Persian]
39. Fārābī, Mohammad Ibn-e Mohammad (2002). Ihsā-al Oloom, Tehrān: Elmi-Farhangī. [In Persian]
40. Forsatuddowlah Shirāzi (2013). Boḥūr al-alḥān. By Alirezā Mirali Naghi, Tehrān: Moeen. [In Persian]
41. Fotouhī, Mahmoud (2006). Literary Critisism in Indian Style of Persian Poetry, Tehrān: Sokhan. [In Persian]
42. Hassanpour Ālāshtī, Hossein (2005). Tarz-e Tāzeh (New Style), Tehrān, Sokhan. [In Persian]
43. Karamī, Najmieh (2019). The analysis of rthymic poems and the employment of music in the works of Nizāmī, Psysochologicaly and Education Studies, No. 40. [In Persian]
44. Mallāh, Hossein Ali (1972). Hāfiz and Music, Tehrān: Honar & Farhang. [In Persian]
45. Mallāh, Hossein Ali (1984). Manouchehri and Music, Tehrān: Honar & Farhang. [In Persian]
46. Mashhoun, Hassan (1994). The History of Music in Iran, Tehrān: Simorq. [In Persian]
47. Meysami, Hossein (2018). Music in Safavid Era.Tehrān: Ibn-e Sinā. [In Persian]
48. Motaman, Zeinulābeddin (1954). Persian Poetry and Literature. Tehrān: Ibn-e-Sina. [In Persian]
49. Rāzānī, Abou Torāb (1963). Poetry and Music and the Accompaniment of Iranian singing with Instrument in Iran's Literature, Tehrān: Binā. [In Persian]
50. Rezāeī Divroudī, Shahrbānou (2018). The Glossary of Musical Terms in Khamsa of Nezāmī (Five Treasures'), Tehrān: Novinpouyā. [In Persian]
51. Safari, Soniā (2019). Musical Terms and figures of poetry and their Meanings, Tehrān: Soore-ye Mehr. [In Persian]
52. Sābetzādeh, Mansoureh (2003). Ferdowsi and Music in Shahnameh, Monthly book of literature and philosophy. (Ketāb-e Māh-e Adabiāt & Falsafeh), No. 75-76. [In Persian]
53. Sāeb Tabrizī (1991). Diwān (Collection of Poems), by Mohammad Ghahremān, Tehrān: Elmī-Farhangī. [In Persian]
54. Saljooghī, Sallāhul-din (2010). A Critique on Bidel, Tehrān, Teifnegār. [In Persian]
55. Setāyeshgar, Mahdi (2006). The Glossary of Iranian Music, Tehrān: Etelā't. [In Persian]
56. Setāyeshgar, Mehdi (2011). Rumi Robāb (Robāb-e Rūmi), Tehrān: Honar-e Moosighī. [In Persian]
57. Shafiī Kadkani, Mohammad Rezā (1989). The Poet of Mirrors, Tehrān: Āgāh. [In Persian]
58. Shafiī Kadkani, Mohammad Rezā (2011). A Poet under the Attack of Critics, Tehrān: Āgāh. [In Persian]
59. Shams Langroudi (2018). Gerdbād-e shoor-e jonoon (Hindi Style, Kalim Kāshāni and selection of poems). Tehrān: Negāh. [In Persian]
60. Shamisā, Cyrus (1995). The Stylistics of Poetry, Tehrān, Ferdows. [In Persian]
61. Tālebiān, Siāvash (2010). Khiz-o Moosighār Zan (Undrestanding music in Tazkirat al-Awliyā), Maqām-e Moosighaeī, No.1. [In Persian]
62. Tahmāsbī, Arshad (2018). Goosheh, The Glossary of Iranian Melodies, Tehrān: Māhour. [In Persian]
63. Zarrinkoub, Abdul-Hossein (2005). An Excursion to Persian Poetry, Tehrān: Sokhan. [In Persian]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Setayeshgar S A, Abbasi H, Mirhashemi S M, Neghabi E. The Contiguity of the Theoretical and Practical Music in the Two Modes of Delicate Imageries and Exotic Imageries of the Indian style of Persian Poetry. Persian Language and Literature 2023; 31 (95) :135-158
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4258-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 31, Issue 95 (11-2023) Back to browse issues page
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666