[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) ::
جلد 31 شماره 95 صفحات 258-233 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مفاهیم نور و تاریکی در منظومه آرش کمانگیر کسرایی برپایه نظریه همگنه‌ها و طرح‌واره کنشی گرمس
رحمن مکوندی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان ، Ra.Mavwandi@iau.ac.ir
چکیده:   (773 مشاهده)
منظومه آرش کمانگیر کسرایی، که در قالب نیمایی سروده شده، به مضمون‌هایی مانند میهن، قهرمانی، جوانمردی، و ازخودگذشتگی می‌پردازد که پیوسته تازگی و مقبولیت عام دارند. این ویژگی‌ها آرش کمانگیر کسرایی را اثری معنازا ساخته که پیوسته می‌توان درباب آن گفت و نوشت. هدف این پژوهش، که به‌روش تحلیلی‌ـ‌توصیفی انجام شده است، بررسی این اثر با کاربست نظریه کنشی و نیز مفهوم همگنه‌های گرمس، معنا/نشانه‌شناس فرانسوی، است. یافته‌ها نشان داد که کسرایی در آرش کمانگیر افزون‌بر نبرد فیزیکی ایران و توران، واژه‌های مربوط به حوزه معنایی روشنایی و تاریکی را نیز در شعر داخل کرده که نوعی نبرد میان تاریکی و روشنایی را در ذهن خواننده بازسازی می‌کند. با درنظرگرفتن مفهوم نور به‌منزله نماد دانایی و آگاهی و مفهوم تاریکی به‌مثابه نماد نادانی و بی‌خردی، این اثر را می‌توان از دیدگاه نشانه‌‌معناشناختی میدان نبرد میان دانایی و خرد ازیک‌سو، و جهل و تاریکی ازدیگرسو دانست. نتایج پژوهش نشان داد که در روایت کسرایی از اسطوره کهن آرش کمانگیر، آرش قهرمانی یگانه است که با قهرمانان نام‌دار دیگر در کنش و منش تفاوت دارد. در آرش کمانگیر، اسطوره‌ای کهن به‌شیوه‌ای نو به‌شکلی واقع‌نمایانه ترسیم شده است. آرش قهرمانی نو و یگانه بازنمایی شده است که خرد و دانایی در کنش‌های او اهمیت محوری دارند. سرانجام اینکه، آرش کمانگیر با شاهنامه فردوسی، اثری که در آن خرد و دانایی محوریت دارد، در پیوند است.  

واژه‌های کلیدی: آرش کمانگیر، گرمس، همگنه‌ها، نظریه کنشی
متن کامل [PDF 1124 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نشانه شناسی
فهرست منابع
1. احمدخاني، محمدرضا (1393). نشانه‌شناسي زبان و هنر. تهران: گمان.
2. بارت، رولان (1386). اسطورة امروز. ترجمة شيرين‌دخت دقيقيان. تهران: مرکز.
3. پورنامداريان، تقي و همکاران (1391). ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺄوﻳﻞ ﭼﻨﺪ ﻧﻤﺎد در ﺷﻌﺮ ﻣﻌﺎﺻﺮ. ادبيات پارسي معاصر. سال دوم. شمارة 1: 25-48.
4. تولان، مايکل (1393). روايت‌شناسي: درآمدي زبان‌شناختي‌ـ‌انتقادي. ترجمة فاطمه علوي و فاطمه نعمتي. تهران: سمت.
5. داد، سيما (1378). فرهنگ اصطلاحات ادبي. تهران: مرواريد.
6. داودي‌مقدم، فريده (1400). تحليل ويژگي‌هاي اميدبخشي اسطورة آرش کمانگير با نگاهي به اصل اميدِ ارنست بلوخ. مطالعات زبان و ادبيات غنايي. سال يازدهم. شمارة 39: 9-22.
7. ذوالفقاري، محسن؛ قنبريان شياده، سکينه (1397). خوانش نشانه‌شناسي لايه‌اي در فرآيند معنايي منظومة خسرو و شيرين نظامي. متن‌شناسي ادب فارسي. سال دهم. شمارة 1: 49-62.
8. روياني، وحيد؛ حاتمي‌نژاد، منصور (1393). آرش سياوش کسرايي و ميدان ادبي ايران. نقد ادبي. سال هفتم. شمارة 26: 67-90.
9. شاکري‌يکتا، محمدعلي (1386). مرگ قهرمان يا مخاطب؟ نگاهي به آرش کمانگير سياوش کسرايي. کتاب ماه ادبيات. شمارة 10: 68-75.
10. شعيري، حميدرضا؛ وفايي، ترانه (1388). راهي به نشانه‌‌معناشناسي سيال: با بررسي موردي ققنوس نيما. تهران: علمي و فرهنگي.
11. شعيري، حميدرضا (1388). از نشانه‌شناسي ساختگرا تا نشانه‌‌معناشناسي گفتمان. نقد ادبي. سال دوم. شمارة 8: 23-51.
12. شعيري، حميدرضا (1395). تجزيه و تحليل نشانه‌معناشناختي گفتمان. تهران: سمت.
13. شعيري، حميدرضا (1398). نشانه‌معناشناسي ادبيات: نظريه و روش تحليل گفتمان ادبي. تهران: دانشگاه تربيت مدرس.
14. شفيعي‌کدکني، محمدرضا (1380). ادوار شعر فارسي از مشروطيت تا سقوط سلطنت. تهران: سخن.
15. شميسا، سيروس (1383). راهنماي ادبيات معاصر. تهران: البرز.
16. صفوي، کوروش (1392). درآمدي بر معني‌شناسي. تهران: سورة مهر.
17. عباسي، علي؛ يارمند، هانيه (1390). عبور از مربع معنايي به مربع تنشي: بررسي نشانه‌معناشناسي ماهي سياه کوچولو. پژوهش‌هاي زبان و ادبيات تطبيقي. سال دوم. شمارة 3: 148-172.
18. علوي‌پور، مليحه و همکاران (1400). تخريب لنگرهاي کشتي معنا: تحليل تلاطم شوشي در گفتمان ادبي، مطالعة موردي: اين سگ مي‌خواهد رکسانا را بخورد. ادبيات پارسي معاصر. سال يازدهم. شمارة 1: 174- 196.
19. عميد، حسن (1389). فرهنگ فارسي عميد. ويراستار: عزيزاله عليزاده. تهران: راه رشد.
20. فروغی، محمدعلی (1384). منتخب شاهنامة فردوسی. با همکاری حبيب يغمايی. مشهد: نيکا.
21. قوامی، بدريه؛ آذرنوا، ليدا (1401). خوانش نشانه‌شناختی شعر «ارغوان» هوشنگ ابتهاج با استفاده از رويکرد ريفاتر. زبان و ادبيات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال بيست‌وهشتم. شمارة 93: 201-221.
22. کاردگر، يحيی؛ شهرياری، حسن (1399). بازنمايی اسطوره‌های ايرانی در کتاب‌های تاريخی فارسی. زبان و ادبيات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال بيست‌وهشتم. شمارة 89: 255-277.
23. کزازي، ميرجلاالدين (1370). مازهاي راز: جستارهايي در شاهنامه. تهران: مرکز.
24. کسرايي، سياوش (1391). مجموعه اشعار. تهران: نگاه.
25. کوپا، فاطمه و همکاران (1394). کهن‌الگوي قهرمان در منظومة آرش کمانگير سياوش کسرايی. ادبيات عرفانی و اسطوره‌شناختی. سال يازدهم. شمارة 38. 165-197.
26. لنگرودي، شمس (1370). تاريخ تحليلي شعر نو. جلد دوم. تهران: مرکز.
27. معين، محمد (1381). فرهنگ فارسي معين. تهران: سرايش.
28. نادري‌فر، عبدالرضا؛ رحمتيان، ليلا (1399). کاوش داستان بردارکردن حسنک وزير برپاية گفتمان کنشي گرمس. تفسير و تحليل متون زبان و ادبيات فارسي (دهخدا). سال سيزدهم. شمارة 50: 135-151.
29. نيک‌روز، يوسف؛ خليلي جهرمي، جليل (1396). تحليل دگرديسي اسطورة مهر در شعر آرش کمانگير. پژوهش زبان و ادبيات فارسي. سال پانزدهم. شمارة 4: 103-130.
30. هاوکس، ترنس (1394). ساخت‌گرايي و نشانه‌شناسي. ترجمة مصطفي پردل. تهران: ترانه.
31. Attardo, Salvatore (2017). The Routledge Handbook of Language and Humor. New York: Routledge. [DOI:10.4324/9781315731162]
32. Barthes, Roland (2006). Mythologies. Translated by Shirindokht Daghighian. Thehran: Markaz Publications.
33. Culler, Jonathan (2002). Structuralist Poetics. New York: Routledge & Kegan. [DOI:10.1093/actrade/9780192801593.003.0007]
34. Felluga, Dino Franco (2015). Critical Theory: The Key Concepts. London: Routledge. [DOI:10.4324/9781315718873]
35. Ferber, Michael (2007). A Dictionary of Literary Symbols. Second edition. New York: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511481475]
36. Greenblatt, Stephe (2006). The Norton Anthology of English Literature. 8th ed. Vol. 2. New York: Norton & Company.
37. Greimas, A. J. Courtés, J. (1982). Semiotics and Language: An Analytical Dictionary. Indiana: Indiana University Press
38. Martin, Bronwen; Ringham, Felezitas. (2006). Key Terms in Semiotics. London: Continuum.
39. Abbāsī, Ali; Hānyeh Yārmand (2010). A Semio-semantic Analysis of 'The Little Black Fish'. Comparative Literature Research. Year2. No.3. Pp: 148-172. [In Persian]
40. Amīd, Hassan (2009). Amīd's Persian Dictionary. Tehrān: Rāhe Roshd. [In Persian]
41. Amankhānī, Īsā; Alimadadī, Monā (2013). Ferdowsi and Iranian Modern Discourse. Literary Studies. Year 47. No.2. Pp: 66-86. [In Persian]
42. Dād, Sīmā (2007). A Glossary of Literary Terms. Tehrān: Morvārīd. [In Persian]
43. Dāvūdī Moghaddam, Farīdeh (2020). An Analysis of hopefulness in the Myth of Arash Based on the Ernest Blutch. Journal of Studies in Lyrical Language and Literature. Year. 11. No. 39. Pp. 9-22 [In Persian]
44. Foroughi, Mohammad Ali (2005). Selected Poems from the Shāhnāmeh. Mashhad: Nīkā. [In Persian]
45. Hawkes, Terence (2015). Structuralism and Semiotics. Translated by Mojtaba Pordel. Tehran: Tarāneh. [In Persian]
46. Kārdgar, Yahyā; Shahriyāri, Hassan (2020). A Study of the Concept of Dād (justice) in Six Stories of Ferdowsi's Shāhnāmeh with a Cognitive Approach. Persian Language and Literature of Khārazmi University. Year 28. No. 89. Pp. 255-275. [In Persian]
47. Kasrāyī, Sīyāvash (2004). The Collection of Poems. Tehran: Āgāh. [In Persian]
48. Kazzāzī, Mīr Jalāl Al-dīn (1990). The Mazes of Mystery: A Research on the Shahnameh. Tehrasn: Mrarkaz [In Persian]
49. Koupā, Fātemeh; et al. (2015). The Archetype of Hero in the Epic Poem of Ārash-e Kamāngīr. Mytho-Mystic Literature Quarterly Journal of Islamic Azad University.Year 11. No. 38. Pp.165-198. [In Persian]
50. Langrūdī, Shams (1990). An Analytical History of Persian Modern Poetry. 2nd vol. Tehran: Markaz. [In Persian]
51. Mo'īn, Mohamad (2001). Mo'īn's Persian Dictionary. Tehran: Sarāyesh. [In Persian]
52. Nāderīfar, Abd Al-Reza & Leilā Rahmatīyan (2019). A research on Hanging 'Hasanak the Minister, According to Greimas Actantial Theory. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda). Year 13. No. 50. Pp: 135-151. [In Persian]
53. Nīkrūz, yoūsof & Jalīl khalīlī Jahromī (2016). An Analysis of the Metamorphosis of the myth of Mehr in Arash Kamangier. Research in Persian Language and Literature. Year 15. No. 44. Pp. 103-130. [In Persian]
54. Pūrnāmdāryān, Taghī et. Al (2011). An Analysis of Some Symbols in Persian Modern Poetry. Contemporary Persian Literature. Year. 2. No. 2. Pp. 25-48. [In Persian]
55. Qavāmī, Badrīyeh; Āzarnavā, Līdā. (2022). A Semiotic Reading of Houshang Ebtehaj's Poem "Arghavan" Based on Riffaterre's Approach. Persian Language and Literature of Khārazmi Univerity. Year.28. No. 93. Pp. 201-221. [In Persian]
56. Royanī, Wahīd & Hataminežād, Mansūr (2013). The Siavash Kasraei′s Arash and Iran literary field. Literary Criticism. Year 7. No. 26. Pp. 67-90. [In Persian]
57. Safavi, Kūrosh (2012). An introduction to Semantics. Tehran: Sūreh-ye Mehr. [In Persian]
58. Sha'īrī, Hamid Rezā (2016). The Semio-semantic Analysis of Discourse. Tehran: Samt [In Persian]
59. Sha'īrī, Hamid Rezā (2019). Semiotics of Literature: Theories and Practices of Literary Discourse Regimes. Tehran: Tarbiat Modarres University Press. [In Persian]
60. Sha'īrī, Mohamad Rezā (2008). Passing from a predetermined relationship of signifier and signified to a processional discursive meaning. Literary Criticism. Year 2. No. 8. Pp. 23-51. [In Persian]
61. Sha'īrī, Mohamad Rezā & Tarāneh Vafāyī (2008). Towards fluid Semio-Semantics: An analysis of Nima's the Phonix. Tehran: Elmī-Farhangī. [In Persian]
62. Shafī'ī Kadkanī, Mohamad Rezā (2001). Persian Poetry Periods. Tehran: Sokhan.[In Persian]
63. Shākeri Yektā, Abd-AlHossein (2005). The Death of Hero or the Audiance? A look at Siyavash Kasraye's Arash Kamangir. Monthly book of Literature and Philosophy. No. 10. Pp. 68-75. [In Persian]
64. Shamisā, Syrūs (2003). A Guide to Contemporary Persian Literature. Tehran: Alborz [In Persian]
65. Toulān, Michael (2013). Narratology. Translated by Fātemeh Alavi & Fātemeh Ne'matī, Tehran: Samt [In Persian]
66. Zarrīnkūb, Abd AlHossein (2001). The Book of the Famous: about Ferdowsi and the Shahnameh (Nāmvarnāmeh (. Tehran: Sokhan. [In Persian]
67. Zolfaghārī, Mohsen & Ghanbarīyān Sheyādeh, Sakīneh (2017). Layer Semiotics Reading in the Semantic Process of Nezami's Khosrow and Shirin. Textual Criticism of Persian Literature. Year 10. No.1. Pp. 49-62. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makvandi R. Analyzing the Concepts of Light and Darkness in Kasrai’s Arash the Archer Based on Greimas’ Isotopy and Actantial Model. Persian Language and Literature 2023; 31 (95) :233-258
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4293-fa.html

مکوندی رحمن. بررسی مفاهیم نور و تاریکی در منظومه آرش کمانگیر کسرایی برپایه نظریه همگنه‌ها و طرح‌واره کنشی گرمس. زبان و ادبيات فارسی. 1402; 31 (95) :233-258

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4293-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645