:: سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) ::
جلد 31 شماره 95 صفحات 158-135 برگشت به فهرست نسخه ها
توأمانی موسیقی نظری و عملی در دو اسلوب نازک‌خیالی و دورخیالیِ سبک هندی
سید امیرعباس ستایشگر 1، حبیب‌الله عباسی2 ، مرتضی میرهاشمی2 ، عفت نقابی2
1- دانشگاه خوارزمی ، a.setayeshgar58@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1377 مشاهده)
فن موسیقی از فنون پرکاربرد شعر است که شاعران از آن برای انتقال اندیشه‌های خویش بهره می­جستند. برخی شاعران به‌دلیل تبحر در موسیقی بیش از دیگران موسیقی را برای بیان اندیشه­ها و ساختن تصاویر شاعرانه به‌کار بسته‌اند. بسامد گفتمان موسیقی در شعر این‌دسته از شاعران و تصویر­آفرینی ­از رهگذر آن، تسلط آنها را بر موسیقی، هم به‌لحاظ نظری (مانند مباحثی چون سازشناسی و الحان) و هم به‌لحاظ عملی (که همانا نوازندگی و آهنگسازی‌ است) نشان می‌دهد. در پژوهش پیش‌رو، با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی، به واکاوی چگونگی موسیقی نظری و عملی در دیوان دو شاعر برجستۀ سبک هندی، صائب تبریزی، پیشوای جریان نازک­خیالی، و بیدل دهلوی، پیش­آهنگ جریان دورخیالی، پرداخته شده است. نخست، با آوردن شواهد مثال، مفاهیم موسیقی در شعر شاعران بررسی و سپس هردو دیدگاه در حوزۀ موسیقی مقایسه شده است. نتیجۀ پژوهش نشان داد که دانش موسیقی در بازگشایی رموز شعر این شاعران بسیار مؤثر است، چنان‌که بدون ریشه­یابی موسیقی، به‌مثابه تخصص و حرفه، دستیابی به فهم درست و دقیق برخی ابیات امکان‌پذیر نخواهد بود. درواقع، این روش کاربرد مفاهیم موسیقی، نشانۀ آگاهی از دور به این حوزه نیست، بلکه دلالت بر نوعی معرفت علمی و شناخت از نزدیک دارد. حاصل این جستار، که تبیین توأمانی موسیقی نظری و عملی در دو اسلوب نازک‌خیالی و دورخیالیِ سبک هندی است، بر سه شاخۀ اصلی شبکه تداعی، معرفت نظری‌ـ‌عملی و پیوند شعر و موسیقی دلالت دارد.
واژه‌های کلیدی: موسیقی، سبک هندی، صائب تبریزی، بیدل دهلوی، سازشناسی، الحان
متن کامل [PDF 854 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تاثیرپذیری
فهرست منابع
1. آرین‌پور، یحیی (۱۳۸۷). از صبا تا نیما (تاریخ 150 سال ادب فارسی). جلد اول. تهران: زوار.
2. اکبری گندمانی،‌ مهرداد؛ کمالی بانیانی، مهدی‌رضا (۱۳۹۸). چشم‌اندازهای ساختار بلاغی تشبیه در اشعار بیدل دهلوی. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. شمارة ۸۶: ۳۱-۵۹.
3. امین، احمد؛ افخمی خیرآبادی، محمدعلی؛ میرزانیا، منصور (۱۳۸۵). جستاری در تصاویر برساختة نظامی با ابزار موسیقی در پنج گنج. پژوهش‌های ادبی. شمارة 14: ۹-۳۰.
4. باقری، مهری (۱۳۷۰). ملاحظاتی دربارۀ شعر و موسیقی در ایران پیش از اسلام برمبنای شواهد مذکور در آثار نظامی. علوم انسانی دانشگاه الزهراء(س). شمارة 7 و ۸: ۵-۱۱.
5. بیدل دهلوی (1389). دیوان. تصحیح اکبر بهداروند. چاپ دوم. تهران: نگاه.
6. تهماسبی، ارشد (1397). گوشه، فرهنگ نواهای ایران. تهران: ماهور.
7. ثابت‌زاده، منصوره (۱۳۸۲). فردوسی و موسیقی در شاهنامه. تهران: کتاب ماه ادبیات و فلسفه. شمارة 75ـ76: ۱۱۲-۱۲۳.
8. حسن‌پورآلاشتی، حسین (1384). طرز تازه. تهران: سخن.
9. دریاگشت، محمدرسول (۱۳۷۱). صائب و سبک هندی در گسترة تحقیقات ادبی. تهران: قطره.
10. رازانی، ابوتراب (1342). شعر و موسیقی و ساز و آواز در ادبیات ایران. تهران: بینا.
11. رضایی دیورودی، شهربانو (1397). فرهنگ اصطلاحات موسیقی در خمسۀ نظامی. تهران: نوین‌پویا.
12. زرین‌کوب، عبدالحسین (1384). سیری در شعر فارسی. تهران: سخن.
13. ستایشگر، مهدی (1385). واژه‌نامۀ موسیقی ایران زمین. تهران: اطلاعات.
14. ستایشگر، مهدی (1390). رباب رومی. تهران: هنرِ موسیقی.
15. سلجوقی، صلاح‌الدین (1389). نقد بیدل. تهران: طیف‌نگار.
16. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1368). شاعر آیینه‌ها. تهران: آگاه.
17. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1390). شاعری در هجوم منتقدان. تهران: آگاه.
18. شمس لنگرودی (۱۳۹۷). گردباد شور جنون: سبک هندی، کلیم کاشانی و گزیدة اشعار. تهران: نگاه.
19. شمیسا، سیروس (1374). سبک‌شناسی شعر. تهران: فردوس.
20. صائب تبریزی (1370). دیوان. ‌تصحیح محمد قهرمان. تهران: علمی‌فرهنگی.
21. صفری، سونیا (1398). اصطلاحات موسیقی و صور شعری و معنای آنها. تهران: سورۀ مهر.
22. طالبیان، سیاوش (1389). خیز و موسیقار زن؛ در معرفت موسیقی در تذکره‌الاولیاء عطار. مقام موسیقایی. شمارة 1: ۹-۱۲.
23. عباسی، حبیب‌الله؛ کجانی حصاری، حجت (۱۳۹۵). نقش موسیقی در گزینش واژگان نفثه‌المصدور. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. شمارة ۸۰: ۱۱۶-۱۳۶.
24. عباسی، مرتضی (۱۳۹۱). تبیین وجوه سازواری غزل‌های سعدی با ردیف کنونی موسیقی ایرانی. مطالعات زبان و ادبیات غنایی. سال دوم. شمارة 2: 57 -76.
25. فارابی، محمدبن‌محمد (1381). احصاءالعلوم. تهران: علمی‌فرهنگی.
26. فتوحی، محمود (1385). نقد ادبی در سبک هندی. تهران: سخن.
27. فرصت‌الدوله شیرازی (۱۳۹۲). بحورالالحان: در علم موسیقی و نسبت آن با عروض. ویراستة سیدعلیرضا میرعلی‌نقی. تهران: معین.
28. کرمی، نجمیه (۱۳۹۸). واکاوی اشعار موسیقایی و بهره‌گیری از موسیقی در آثار نظامی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (مؤسسة آموزش عالی نگاره). شمارة 40: ۲۱۳-۲۲۰. https://shorturl.at/huJT3
29. مشحون، حسن (1373). تاریخ موسیقی ایران. تهران: سیمرغ.
30. ملّاح، حسینعلی (1351). حافظ و موسیقی. تهران: هنر و فرهنگ.
31. ملّاح، حسینعلی (1363). منوچهری و موسیقی. تهران: هنر و فرهنگ.
32. مؤتمن، زین‌العابدین (1333). شعر و ادب فارسی. تهران: ابن‌سینا.
33. میثمی، حسین (1397). موسیقی عصر صفوی. تهران: فرهنگستان هنر.
34. Akbari Gandomāni, Mehrdād; Kamāli Bāniāni, Mehdirezā (2019). Perspectives into Rhetorical Structure of Simile in the Poems of Bidel Dehlavi. Persian Language and Literature; 27 (86): 31-59. [In Persian] [DOI:10.29252/jpll.27.86.31]
35. Amin, Ahmad; Afkhami Kheirābādi, Mohammad Ali; Mirzāniā, Mansour (2007). A look at Nezami's Innovative Images made by Using Musical Instruments in PanjGanj. Literary Research, 4 (14): 9-30. [In Persian]
36. Ārianpour, Yahyā (2008). Az Sabā Tā Nimā (The 150-year history of Persian Literature). Vol.1. Tehrān: Zavvār. [In Persian]
37. Bāgheri, Mehri (2010). Consideration on poetry and music in pre-Islamic Iran based on evidences mentioned in Shāhnāmeh. Human Sciences of Alzahra University. 8, 7: 5-11. [In Persian]
38. Bidel Dehlavī (2010). Divān (Collection of Poems), by Akbar Behdārvand, 2nd edition, Tehrān: Negāh. [In Persian]
39. Fārābī, Mohammad Ibn-e Mohammad (2002). Ihsā-al Oloom, Tehrān: Elmi-Farhangī. [In Persian]
40. Forsatuddowlah Shirāzi (2013). Boḥūr al-alḥān. By Alirezā Mirali Naghi, Tehrān: Moeen. [In Persian]
41. Fotouhī, Mahmoud (2006). Literary Critisism in Indian Style of Persian Poetry, Tehrān: Sokhan. [In Persian]
42. Hassanpour Ālāshtī, Hossein (2005). Tarz-e Tāzeh (New Style), Tehrān, Sokhan. [In Persian]
43. Karamī, Najmieh (2019). The analysis of rthymic poems and the employment of music in the works of Nizāmī, Psysochologicaly and Education Studies, No. 40. [In Persian]
44. Mallāh, Hossein Ali (1972). Hāfiz and Music, Tehrān: Honar & Farhang. [In Persian]
45. Mallāh, Hossein Ali (1984). Manouchehri and Music, Tehrān: Honar & Farhang. [In Persian]
46. Mashhoun, Hassan (1994). The History of Music in Iran, Tehrān: Simorq. [In Persian]
47. Meysami, Hossein (2018). Music in Safavid Era.Tehrān: Ibn-e Sinā. [In Persian]
48. Motaman, Zeinulābeddin (1954). Persian Poetry and Literature. Tehrān: Ibn-e-Sina. [In Persian]
49. Rāzānī, Abou Torāb (1963). Poetry and Music and the Accompaniment of Iranian singing with Instrument in Iran's Literature, Tehrān: Binā. [In Persian]
50. Rezāeī Divroudī, Shahrbānou (2018). The Glossary of Musical Terms in Khamsa of Nezāmī (Five Treasures'), Tehrān: Novinpouyā. [In Persian]
51. Safari, Soniā (2019). Musical Terms and figures of poetry and their Meanings, Tehrān: Soore-ye Mehr. [In Persian]
52. Sābetzādeh, Mansoureh (2003). Ferdowsi and Music in Shahnameh, Monthly book of literature and philosophy. (Ketāb-e Māh-e Adabiāt & Falsafeh), No. 75-76. [In Persian]
53. Sāeb Tabrizī (1991). Diwān (Collection of Poems), by Mohammad Ghahremān, Tehrān: Elmī-Farhangī. [In Persian]
54. Saljooghī, Sallāhul-din (2010). A Critique on Bidel, Tehrān, Teifnegār. [In Persian]
55. Setāyeshgar, Mahdi (2006). The Glossary of Iranian Music, Tehrān: Etelā't. [In Persian]
56. Setāyeshgar, Mehdi (2011). Rumi Robāb (Robāb-e Rūmi), Tehrān: Honar-e Moosighī. [In Persian]
57. Shafiī Kadkani, Mohammad Rezā (1989). The Poet of Mirrors, Tehrān: Āgāh. [In Persian]
58. Shafiī Kadkani, Mohammad Rezā (2011). A Poet under the Attack of Critics, Tehrān: Āgāh. [In Persian]
59. Shams Langroudi (2018). Gerdbād-e shoor-e jonoon (Hindi Style, Kalim Kāshāni and selection of poems). Tehrān: Negāh. [In Persian]
60. Shamisā, Cyrus (1995). The Stylistics of Poetry, Tehrān, Ferdows. [In Persian]
61. Tālebiān, Siāvash (2010). Khiz-o Moosighār Zan (Undrestanding music in Tazkirat al-Awliyā), Maqām-e Moosighaeī, No.1. [In Persian]
62. Tahmāsbī, Arshad (2018). Goosheh, The Glossary of Iranian Melodies, Tehrān: Māhour. [In Persian]
63. Zarrinkoub, Abdul-Hossein (2005). An Excursion to Persian Poetry, Tehrān: Sokhan. [In Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها