Saatchian V, Safari H R, Rasooli S M, Eskandari E, Elahi A. The relationship of service quality, customer satisfaction and loyalty with future intention for participation of fitness centers (Case study Rasht Township). JRSM 2013; 3 (5) :125-137
URL:
http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-1765-fa.html
ساعت چیان وحید، صفری حمیدرضا، رسولی سیدمهدی، اسکندری عیسی، الهی علیرضا. ارتباط کیفیت خدمات، رضایتمندی و وفاداری با قصد حضور آتی مشتریان در مراکز آمادگی جسمانی و ایروبیک (مطالعه موردی: شهرستان رشت). پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1392; 3 (5) :125-137
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-1765-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه جهرم
3- استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده: (16242 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط کیفیت خدمات، رضایتمندی و وفاداری با قصد حضور آتی مشتریان در مراکز آمادگی جسمانی و ایروبیک شهرستان رشت است. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است که به شکل میدانی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاهها و مراکز آمادگی جسمانی و ایروبیک شهرستان رشت که دستکم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند را تشکیل دادند که با توجه به تعداد جامعه گزارششده از اداره کل تربیت بدنی شهرستان (150 نفر) و طبق فرمول تعیین نمونه مورگان 108 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد کیفیت خدمات (QSS) الکساندریس (1999)، وفاداری مشتریان (ALS) آلن (1990)، رضایت مشتری (OCS) ویکتور (2002) و تصمیمات رفتاری آتی (BFIS) بری (1996) استفاده شد (8). نتایج نشان داد بین متغیر کیفیت خدمات با وفاداری (395/0r=)، رضایتمندی و قصد حضور آتی(486/0r=) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0P&le). بین وفاداری با رضایتمندی(286/0r=) و قصد حضور آتی (524/0r=) مشتریان نیز رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد (05/0P&le). درنهایت رضایتمندی مشتریان با قصد حضور آتی آنها (505/0r=) رابطه مثبت و معنیداری داشت (05/0P&le). نتایج آزمون رگرسیون نشان داد تنها رضایتمندی (745/4t=) و وفاداری (185/3t=) قابلیت پیشگویی قصد حضور را داشتند و متغیر کیفیت خدمات نقش متغیر واسطه یا بینابین را ایفا کرد (05/0P&le). با عنایت به یافتهها، مسئولان و مدیران باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک، با ارزیابی مستمر وضعیت موجود و ارائه خدمات ملموستر به مشتریان شرکتکننده، نقش بسیار مهمی درجهت رضایت و وفاداری این افراد برعهده دارند و میتوانند حضور مجدد این گروه را تضمین کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
انتشار: 1392/1/26