دوره 10، شماره 19 - ( 6-1399 )                   جلد 10 شماره 19 صفحات 121-105 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razavinia M, Parvinpour S, Arsham S. The Effects of the Learning Model, Skilled Model, and Positive Self-review on the Learning of Front Crawl Swimming in Children. JRSM 2020; 10 (19) :105-121
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2467-fa.html
رضوی نیا مجید، پروین پور شهاب، ارشم سعید. تاثیر الگوی درحال‌یادگیری، الگوی ماهر و خودمرورگری مثبت بر یادگیری شنای کرال سینه درکودکان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1399; 10 (19) :105-121

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2467-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی ، raazavi.majid@gmail.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (2759 مشاهده)

هدف این پژوهش بررسی تاثیر الگوی در حال یادگیری، الگوی ماهر و خود مرورگری مثبت بر یادگیری شنای کرال سینه در کودکان با دامنه‌ی سنی ۹ تا ۱۱ ساله استان البرز بود. شرکت کنندگان از نمونه در دسترس و به صورت تصادفی درگروه‌های مختلف تقسیم شدند. بدین ترتیب افراد همه‌ گروه‌ها باتوجه به دستورالعمل هایی که مربوط به گروهی که در آن قرار داشتند، در مجموع ۱۲ جلسه به تمرین مهارت های شنای کرال سینه پرداختند. درپایان آخرین جلسه آزمون یادداری فوری و یک هفته پس از آن آزمون یادداری و انتقال گرفته شد. متغیر وابسته کیفیت شنای افراد بود که با استفاده از چک لیست ارزیابی مهارت شنای کرال سینه انجام گرفت. نتیجه‌ی تحقیق حاکی از سودمندی هر سه نوع الگودهی بر عملکرد شنای کرال سینه و تفاوت معنادار بین گروه‌ها در آزمون اکتساب، یادداری و انتقال بود (۰۵/۰ p<). همچنین در مقایسه‌ی بین گروه‌ها گروه خودمرروگری مثبت و الگوی درحال یادگیری در آزمون یادداری فوری از گروه الگوی ماهر و کنترل بهتر بودند.‌گروه الگوی ماهر نیز نمرات بهتری از گروه کنترل داشت. در آزمون‌های یادداری و انتقال گروه خودمرورگری مثبت از سه گروه (درحال یادگیری، ماهر، کنترل) عملکرد بهتری داشت. بعد از آن گروه الگوی درحال یادگیری از دو گروه (ماهر و کنترل) بهتر بود و در آخر گروه الگوی ماهر از گروه کنترل بهتر عمل کردند. براساس این یافته‌ها می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد، در جایی که دسترسی به امکانات ویدئویی وجود دارد، می‌توان از الگودهی استفاده کرد. چه بسا آموزش از این طریق، به لحاظ صرف وقت و هزینه برای شاگردان، مربیان، معلمان و والدین سودمندتر است و موجب یادگیری بیشتر و پایدارتر می‌شود.

متن کامل [PDF 1340 kb]   (705 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: رفتار حرکتی
دریافت: 1396/1/21 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. Schmidt RA, Lee T. Motor control and learning: Human kinetics; 1988.
2. Gibson JJ. The ecological approach to visual perception: classic edition: Psychology Press; 2014 [DOI:10.4324/9781315740218]
3. Schmidt RA, Lee T. Motor control and learning: Human kinetics; 1988.
4. Gibson JJ. The ecological approach to visual perception: classic edition: Psychology Press; 2014. [DOI:10.4324/9781315740218]
5. McCullagh P, Meyer KN. Learning versus correct models: Influence of model type on the learning of a free-weight squat lift. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1997;68(1):56-61. [DOI:10.1080/02701367.1997.10608866]
6. Dana.amir RsHj. The effect of an observational practice period on learning of vally babminton service. Australian Journalof basic and applied sciences. 2011.
7. Martineau B, Mamede S, St-Onge C, Rikers RM, Schmidt HG. To observe or not to observe peers when learning physical examination skills; that is the question. BMC medical education. 2013;13(1):1. [DOI:10.1186/1472-6920-13-55]
8. Martens R, Burwitz L, Zuckerman J. Modeling effects on motor performance. Research Quarterly American Alliance for Health, Physical Education and Recreation. 1976;47(2):277-91. [DOI:10.1080/10671315.1976.10615372]
9. Zetou E, Tzetzis G, Vernadakis N, KIOUMOURTZOGLOU E. Modeling in learning two volleyball skills. Perceptual and motor skills. 2002;94(3c):1131-42. [DOI:10.2466/pms.2002.94.3c.1131]
10. Holmes P, Calmels C. A neuroscientific review of imagery and observation use in sport. Journal of motor behavior. 2008;40(5):433-45. [DOI:10.3200/JMBR.40.5.433-445]
11. Starek J, McCullagh P. The effect of self-modeling on the performance of beginning swimmers. Sport Psychologist. 1999;13:269-87. [DOI:10.1123/tsp.13.3.269]
12. Dowrick PW. A review of self modeling and related interventions. Applied and preventive psychology. 2000;8(1):23-39. [DOI:10.1016/S0962-1849(99)80009-2]
13. Dowrick PW, Raeburn JM. Self-modeling: Rapid skill training for children with physical disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities. 1995;7(1):25-37. [DOI:10.1007/BF02578712]
14. Drazin D. The use of self-modeling to improve motor performance (golf). Dissertation Abstracts International. 1985;46(B):946.
15. Winfrey ML, Weeks DL. Effects of self-modeling on sf-efficacely and balance beam performance. Perceptual and motor skills. 1993;77(3):907-13. [DOI:10.2466/pms.1993.77.3.907]
16. Martini R, Rymal A, Ste-Marie DM. Investigating self-as-a-model techniques and underlying cognitive processes in adults learning the butterfly swim stroke. Int J Sport Sci Eng. 2011;5:242-56.
17. Determining the effect of learning pattern intervention, self-modeling on crawl swimming performance in semi-beginners. Thesis of Shahid Beheshti University. 2015.1-156
18. Parvinpour,the effect of dyad training on learning front crawl swimming. tehran university. 2013 .1-163
19. Clark SE, Ste-Marie DM. The impact of self-as-a-model interventions on children's self-regulation of learning and swimming performance. Journal of Sports Sciences. 2007;25(5):577-86. [DOI:10.1080/02640410600947090]
20. Bandura A. Self Eflicacy. The Exercise of Control, New York: W H. Freeman & Co Student Success. 1997;333:48461.
21. Bandura A, McClelland DC. Social learning theory. 1977.
22. Hosford RE. Self-as-a-model: A cognitive social learning technique. The Counseling Psychologist. 1980. [DOI:10.1177/001100008000900113]
23. Coulson SE, Adams RD, O'Dwyer NJ, Croxson GR. Use of video self-modelling and implementation intentions following facial nerve paralysis. International Journal of Therapy & Rehabilitation. 2006;13(1). [DOI:10.12968/ijtr.2006.13.1.21349]
24. Bandura A. Toward an agonic theory of the self. In H. W. Marsh, R. G. Craven, &D. M. McInerney Eds.,. Self- processes, learning, and enabling human potential:Dynamic new approaches (pp 15 - 49) Charlotte, NC: Information Age Publishing. 2008.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb