دوره 8، شماره 16 - ( 9-1397 )                   جلد 8 شماره 16 صفحات 137-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeili M, Amani G. The Role of Attitude towards Sports Advertising on Perceived Value and Purchase Intention (Case Study: Customers of Chabahar Free Zone). JRSM 2018; 8 (16) :125-137
URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2778-fa.html
اسمعیلی محسن، امانی غلامرضا. نقش نگرش به تبلیغات ورزشی بر ارزش ادراک شده و قصد خرید (مطالعه موردی: مشتریان منطقه آزاد چابهار). پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 1397; 8 (16) :125-137

URL: http://jrsm.khu.ac.ir/article-1-2778-fa.html


چکیده:   (26574 مشاهده)
هدف از این تحقیق ارائه الگوی تاثیر نگرش به تبلیغات ورزشی بر ارزش ادراک شده و قصد خرید بود. نوع تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی و پیمایشی است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه، گفتگو با نمونه ها و مطالعه کتابخانه ای بوده است. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان فروشگاه های ورزشی در منطقه آزاد چابهار تشکیل می داد. روش نمونه گیری هدفمند و دردسترس انتخاب شد (n=333) و داده ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و آماراستنباطی تحلیل شد. یافته­های تحقیق نشان داد  شاخص­های برازش مدل متناسب می باشد (89/0=NFI، 92/0=RFI، 93/0=IFI، 93/0=CFI، 064/0= RMSEA). متغیر استفاده شخصی در سطح معنی داری (05/0 ) بیشترین بار عاملی (70/0) بیشترین بار عاملی را در میان عوامل نگرش به تبلیغات ورزشی داشت. نتایج حکایت داشت نگرش مثبت به تبلیغات به تنهایی نمی تواند تضمینی برای خرید محصولات ورزشی باشد ولی ایجاد ارزش در مصرف کنندگان به عنوان متغیر واسطه می تواند منجر به خرید شود. پیشنهاد می­شود تبلیغ کنندگان محصولات و خدمات، توجه بیشتری به نگرش مخاطب داشته و نهادهایی همچون صدا و سیما و رسانه ها مسئول توجه بیشتری بر ماهیت تبلیغات ورزشی داشته باشند).   
متن کامل [PDF 1223 kb]   (2469 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت ورزشی
دریافت: 1396/3/14 | پذیرش: 1396/11/11 | انتشار: 1397/9/8

فهرست منابع
1. کفاش پور، آذر؛ رحیم نیا، فریبرز؛ نبی زاده، طاهره. ( 1390). ارزش درک شده و نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنتی. دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. سال اول. شماره سوم. ص 98-79.
2. بهنام، محسن؛ حمیدی،مهرزاد؛ گودرزی، محمود. (1392). تاثیر ترویج خدمات ورزشی رایگان بر انگیختگی و قصد آینده مصرف کننده در تبلیغات . مدیریت ورزشی. دوره 6. شماره 2. ص 262-247.
3. فتحیان، روح الله؛ عسگریان، فریبا (1394). ارتباط تبلیغات توسط شخصیت های معروف بر میزان تمایل به خرید کفشهای ورزشی. مدیریت ورزشی. دوره 7. شماره 2. ص 275-267.
4. بهنام، محسن؛ حمیدی، مهرزاد؛ گودرزی، محمود (1393). تاثیر نوع جاذبه تبلیغی بر لذت و انگیختگی مصرف کنندگان در خدمات ورزشی. دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. سال چهارم (دوازدهم پی در پی ). شماره 8 (24 پیاپی)، 88-73.
5. کردلو، حسین؛ تیموری، آتوسا؛ حسنی زاده، بهادر (1395). پیش بینی وفاداری و تبلیغات دهان به دهان مشتریان به وسیله مؤلفه های رضایتمندی در باشگاههای ورزشی: مطالعه باشگاههای پرورش اندام زنجان. مدیریت ورزشی. دوره 8. شماره 4. ص 618-605.
6. حبیبی (1390) « آموزش کاربردی نرم افزار لیزرل، مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی»، کتاب الکترونیک، انتشار پارس مدیر. وب سایت www.parsmodir.com
7. اسمعیلی، محسن؛ احسانی، محمد؛ کوزه چیان، هاشم؛ هنری، حبیب. طراحی مدل تاثیر گذاری کیفیت خدمات بر وفاداری، رضایت مشتری، ارزش ادراک شده و رفتار آتی مشتریان در مجموعه های تفریحی ورزشی آبی. مطالعات مدیریت ورزشی. دوره6، شماره 26، 58-37.
8. قاسمی وحید، مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics ، نشر جامعه شناسان.
9. Lee, W.Y. (2009). "The moderating role of sport service type on the relationship between ad message type, service trial promotion, and consumers' responses to the advertisements". PhD thesis, Indiana University.
10. Khan, M. (2006). "Consumer behaviour and advertising management". New Age International, p, 46.
11. Patet, I. (2011). "Consumer Attitude toward Mobile Marketing". Master thesis of University of Technology Department of Business Adminestration, 1-165.
12. Pyun, D., James J.D. (2011). Attitude toward advertising through sport: A theoretical framework. Sport Management Review 14 , 33-41. [DOI:10.1016/j.smr.2009.12.002]
13. Kantar Media (2011). Kantar Media reports Super Bowl spending reached $ 1.62 billion over the past 10 years. Accessed April 21, 2012. http://kantarmediana.com/
14. Bloomberg (2011a). Global advertising rose in 2010, Nielsen says. Accessed April 21,72012. http://www.bloomberg.com/news/2011-04-03/global-ad-spending-in-2010-rose-11-on-soccer-s-world-cup-neilsen-says.html
15. Gijsenberg Maarten J. (2014). Going for gold: Investigating the (non)sense of increased advertising around major sports events. Intern. J. of Research in Marketing. 31: 2-15. [DOI:10.1016/j.ijresmar.2013.09.004]
16. Pyun Do Young, Kwon Hyungil H, Chon Tae Jun, Han Jin Wook (2012). How does advertising through sport work? Evidence from college students in Singapore. European Sport Management Quarterly. Vol. 12, No. 1, 4363. [DOI:10.1080/16184742.2011.637172]
17. Chang, K. C., Chen, M.C & Hsu, C.L. (2010). Applying loss aversion to assess the effect of customers' asymmetric responses to service quality on post-dining behavioral intentions: An empirical survey in the restaurant sector. International Journal of Hospitality Management. 29, 620-631 [DOI:10.1016/j.ijhm.2009.11.004]
18. Bowen, J.T., Shoemaker, S. (2003). Loyalty: A Strategic Commitment. Cornell Hotel and Restaurant Administration .journal of contemporary hospitality management, 44, 31-46. [DOI:10.1177/001088040304400505]
19. Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). "The basic emotional impact of environments". Perceptual and Motor Skills, 38(1), 283-301. [DOI:10.2466/pms.1974.38.1.283]
20. Sallam, M. A. (2011). "The Impact of Source Credibility on Saudi Consumer's Attitude toward Print Advertisement: The Moderating Role of Brand Familiarity". International Journal of Marketing Studies, 3(4), pp: 63-77. [DOI:10.5539/ijms.v3n4p63]
21. Dewi, I. J., & Ang, S. H. (2001). "Between Imagination and reality: a study on the comparative effectiveness of advertising and product trial". Asia Pacific Advances in Consumer Research, 4, pp, 74-80.
22. Khan Niazi, M. A., Ghani, U., and Aziz, S. (2010). "Influence of Emotionally Charged Advertisements on Consumers Attitudes towards Advertisements, Brands & their Purchase Intentions". Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(7), 66-77.
23. Trasorras, R., Weinstein, A., & Abratt, R. (2009). Value, satisfaction, loyalty and retention in professional services". Marketing Intelligence & Planning, Vol. 27. Iss: 5, pp, 615 - 632. [DOI:10.1108/02634500910977854]
24. Bolton, R. N., Kannan experiences for customer retention and value. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 95-108. [DOI:10.1177/0092070300281009]
25. Theodorakis Nicholas, D & etal (2013). Predicting spectators' behavioral intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport Management Review. Volume 16, Issue 1, 84-96. [DOI:10.1016/j.smr.2012.05.004]
26. Chang, T.Z., & Albert, R. W. (1994). "Price, Product Information, and Purchase Intention: An Empirical Study," Journal of the Academy of Marketing Science, 22 (1): 16-27. [DOI:10.1177/0092070394221002]
27. Chien-Lin, C., Len Tiu, W., Michael, S. (2011). The Path of Effects from Customer Value and Satisfaction to Customer Lifetime Value - Evidence from Banking Industry in Taiwan. Marketing Fields Forever conference. Liverpool. England
28. Wen-Ling Liu, (2002). Advertising in China: Product branding and beyond, Corporate communication: An international journal, vol. 7, No.2, 117-125. [DOI:10.1108/13563280210426188]
29. Duck, K., Hyun, (2006). The Influence of Service Quality Factors on Customer Satisfaction and Repurchase Intention in the Korean Professional Basketball League. International Journal of Applied Sports Sciences. Vol. 18, No. 1, 39-58.
30. Liu, Ch.H. (2010). Relationship between the perceived leadership practices of managers and customer satisfaction in sports centers in Taipei, Taiwan. A Dissertation Presented to the School of Graduate Studies of the University of Incarnate Word.
31. Lee, J., Hong, I. B. (2016). Predicting positive user responses to social media advertising: The roles of emotional appeal, in formativeness, and creativity. International Journal of Information Management. Volume 36, Issue 3, 360-373 [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2016.01.001]
32. Renault, R., (2016). Advertising in Markets. Handbook of Media Economics. Volume 1, 121-204. [DOI:10.1016/B978-0-444-62721-6.00004-4]
33. Tyng Chena, Y & etal. (2016). Residential environments, alcohol advertising, and initiation and continuation of alcohol consumption among adolescents in urban Taiwan: A prospective multilevel study. SSM - Population Health. Volume 2, 249-258. [DOI:10.1016/j.ssmph.2016.03.003]
34. Bugge, A. B. (2016). Food advertising towards children and young people in Norway. Journal of Appetite. Volume 98, Pages 12-18. [DOI:10.1016/j.appet.2015.12.008]
35. Feng, X., Fu, S., Qin, J. (2016). Determinants of consumers' attitudes toward mobile advertising: The mediating roles of intrinsic and extrinsic motivations. Computers in Human Behavior Volume 63, 334-341. [DOI:10.1016/j.chb.2016.05.024]
36. Murphy, P. E., (2015). Ethics of Marketing. Volume 2. Published Online. http://onlinelibrary.wiley.com [DOI:10.1002/9781118785317.weom020002]
37. Latour, M.S., & Henthorne, T. L. (2013). Ethical Judgments of Sexual Appeals in Print Advertising. Journal of Advertising .Volume 23, Issue 3, 81-90. [DOI:10.1080/00913367.1994.10673453]
38. Kim, k., YunJae, C. (2011). "The effects of athlete-endorsed advertising: the moderating role of the athlete-audience ethnicity match". Journal of Sport Management, 25(2), 143-155. [DOI:10.1123/jsm.25.2.143]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Sport Management and Motor Behavior

Designed & Developed by : Yektaweb