دوره 14، شماره 4 - ( دوره چهارده، شماره چهارم، زمستان 1399 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 65-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Zardkhaneh S, HEIDARIEHZADEH B, zanganeh A M, Mansourkiaei N, Tahmasebi Garmatani S, The glory of knowledge M et al . Short Version of the Electronic Device of the Mental Health Problems Assessment for Iranian Adolescents - Teacher Form. Journal title 2021; 14 (4) :51-65
URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3711-fa.html
اکبری زردخانه سعید، حیدریه زاده بهاره السادات، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، طهماسبی گرمتانی سیامک، جلالت دانش محسن و همکاران.. مقیاس کوتاه – الکترونیکی مشکلات سلامت‌روانی نوجوانان مقطع متوسطه دوم- نسخه معلم. عنوان نشریه. 1399; 14 (4) :51-65

URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3711-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی ، Akbari76ir@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
3- معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران
4- دانشگاه علامه طباطبایی
5- دانشگاه علوم بهزیستی وتوان‌بخشی تهران
6- دانشگاه آزاد واحد قم
چکیده:   (1730 مشاهده)
چکیده
با توجه به اهمیت شایان غربالگری سلامت روانشناختی دانش­آموزان و عدم وجود ابزار بومی مبتنی بر الگوی شایع آسیب­های روانشناختی دانش­آموزان کشور٬ هدف پژوهش حاضر تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مقیاس مشکلات سلامت‌روان‌شناختی- فرم معلم برای دانش­آموزان متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دوره متوسطه دوم در سی­ویک استان کشور در سال 97- 1396 بود که در این نمونه در مجموع 3761 نفر حضور داشتند. یافته­ها: نتایج تحلیل آیتم نشان داد اکثر آیتم­ها شرایط لازم برای حضور در ابزار را دارا هستند. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد مدل هشت مولفه­ای با چهل آیتم می­تواند به عنوان مناسب­ترین ساختار عاملی مقیاس در نظر گرفته شود. ضرایب همبستگی عامل­ها بین 7/0 تا 94/0، ضرایب همبستگی نمره آیتم­ها با نمره کل پرسشنامه بین 63/0 تا 82/0 بود. همچنین ضرایب همبستگی عامل­های نسخه کوتاه با بلند بین 65/0 تا 97/0 بود. نتیجه­گیری: در مجموع می­توان گفت ویژگی­های روانسنجی حاصل حاکی از مناسب بودن فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روانشناختی برای کاربست­های غربالگری در جامعه دانش­آموزان است.
متن کامل [PDF 819 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/26 | پذیرش: 1400/9/2 | انتشار: 1400/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb