جلد 10، شماره 44 - ( بهار و تابستان 1401 )                   شماره 44 صفحات 230-216 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The nature and process related to perceived social status among faculty members. erj 2022; 10 (44) :216-230
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1175-fa.html
عظیمی رضا، خانی پور حمید. ماهیت و فرایندهای مرتبط با ادراک از جایگاه اجتماعی در اعضای هیات علمی. نشریه پژوهش‌های تربیتی 1401; 10 (44) :230-216

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1175-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (82 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی ماهیت، وضعیت و فرایندهای مرتبط با ادارک از جایگاه اجتماعی در بین اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های دولتی شهر تهران  بود. با استفاده از یک طرح پژوهش کیفی با 20 نفر از اعضای هیات علمی  مصاحبه های نیمه ساختار یافته برای پاسخ گویی به سوالات پژوهش تنظیم شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمونی اکتشافی تحلیل شدند. تحلیل داده ها ماهیت جایگاه اجتماعی را نوعی کاستی و فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت ایده‌آل حیات اجتماعی و حرفه‌ای در دانشگاه و جامعه نشان داد. ارزیابی اغلب شرکت کنندگان درباره وضعیت جایگاه اجتماعی، مبین تنزل جایگاه اجتماعی شغل دانشگاهی در سلسله مراتب اجتماعی بود. تحلیل داده‌ها چهار مقوله اصلی سازمانی، نهادی، مدیریتی، سیاسی و شخصیتی را به عنوان مقوله های اصلی و نیاز به بازسازی جایگاه اجتماعی را به عنوان مضمون اصلی مرتبط کننده این مقوله ها شناسایی کرد. براساس یافته ها، به نظر می‌رسد جایگاه اجتماعی فرایندی است که در دانشگاه ساخته می‌شود و متاثر از یک سری عوامل ساختاری و تا حدی ویژگی‌های شخصیتی و منشی قرار دارد. جایگاه اجتماعی حرفه‌های دانشگاهی تنزل یافته است ولی دانشگاه میتواند با اصلاح فرایندهای سازمانی، نهادی، مدیریتی، سیاسی در بازسازی جایگاه اجتماعی عضو هیات علمی نقش‌آفرینی کند. همچنین ملاک قرار دادن شاخص‌های مرتبط با جایگاه اجتماعی میتواند در برگزینش افراد برای تصدی حرفه های دانشگاهی کمک کننده باشد.

 
شماره‌ی مقاله: 14
متن کامل [PDF 286 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1401/1/30 | پذیرش: 1401/9/18 | انتشار: 1401/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb