1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، abolfazlfarid@gmail.com
چکیده: (6217 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف ترکیب مطالعات انجامشده و حصول یک نتیجه کلی درزمینه اثربخشی مداخلههای روانشناختی بر اهمالکاری تحصیلی به شیوه فراتحلیل انجام شد. جامعه آماری شامل پژوهشهای در دسترس و مرتبطی بود که در فاصله سالهای 1390 تا 1400 بهصورت مقاله تمام متن، پایاننامه و طرح پژوهشی در فصلنامهها و مجلات علمی پژوهشی کشور منتشرشدهاند. پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 136 اندازه اثر از 83 مطالعه اولیه بهعنوان نمونه انتخاب و توسط نرمافزار CMA2 موردبررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اندازه اثر ترکیبی در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنیدار است و میزان تأثیر طبق ملاک تفسیری کوهن بزرگ ارزیابی شد(1/47ES=). در کاهش اهمالکاری تحصیلی یافتهها حاکی از تأثیر بیشتر مداخله آموزش خودتنظیمی در مقایسه با سایر مداخلهها بود. همچنین بررسی متغیرهای جنسیت و مقطع تحصیلی فراگیران بهعنوان متغیرهای تعدیلکننده در پژوهش نشان داد جنسیت آزمودنیها تأثیری بر میزان اثربخشی مداخلههای روانشناختی نداشته است اما تأثیر این مداخلهها در مقاطع تحصیلی تفاوت معنیداری نشان داد. این پژوهش دارای تلویحاتی برای درمانگران و مشاوران در راستای کارایی مداخلههای روانشناختی بالأخص آموزش مؤلفههای خودتنظیمی است تا با ارائه برنامههایی اهمالکاری تحصیلی فراگیران را بهبود بخشند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/6/5 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1402/2/31 | انتشار الکترونیک: 1402/8/20