Research code: طرح كد خاصي ندارد
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، anaveedy@gmail.com
چکیده: (17 مشاهده)
این پژوهش برای ارزشیابی برنامه درسی رشته الکترونیک در دوره متوسطه اجرا شد.برای انجام آن، پنج استان با نظر کارشناسان، بهصورت هدفمند، انتخاب و دادههای مورد نیاز با استفاده از اسناد مکتوب، پرسشنامه و مصاحبه جمعآوری شد. 406 نفر به پرسشنامه هنرآموز و 1980 نفر به پرسشنامه دانشآموز پاسخ دادند. با اعضای کمیسیون برنامه ریزی رشته الکترونیک و چند نفر از کارشناسان آگاه، 15 نفر از مجریان برنامههای درسی رشته الکترونیک و 14 نفر از هنرآموزان مصاحبه شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که نیازسنجی، طراحی و برنامهریزی درسی رشته الکترونیک، مطابق معیارهای علمی انجام نشده است. کارشناسان و هنرآموزان به ابهام موجود در اهداف رشته اذعان دارند. استانداردها برای منابع انسانی، تجهیزات، فضا و نظام ارزشیابی در یک فضای انتزاعی تعیین شده و دور از دسترس است. در اثر کمبود تجهیزات و زمان آموزش و نیز ضعف مجریان برنامه، برنامه تدوین شده بدرستی اجرا نشده است. اغلب کارشناسان، مدیران هنرستانها، هنرآموزان و دانشآموزان مورد مطالعه امکانات کارگاهی را نامناسب ناکافی ارزیابی کردهاند. اجرای برنامه درس کارآموزی با هدف این درس هماهنگ نیست. دستورالعمل ارزشیابی مبتنی بر شایستگی بدرستی اجرا نشده است.کارشناسان، مدرسان و دانشآموزان، موفقیت برنامه را به ایجاد شرایط مساعد از طریق اصلاح درونداد، فرایند و برونداد نظام مشروط کردهاند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی درسی دریافت: 1404/1/23 | ویرایش نهایی: 1404/7/13 | پذیرش: 1404/8/20 | انتشار الکترونیک: 1404/9/29