جلد 18، شماره 52 - ( بهار و تابستان 1405 )                   شماره 52 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: طرح كد خاصي ندارد

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naveedy A. Evaluation of the Electronics Curriculum in Secondary Education. erj 2026; 18 (52)
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1561-fa.html
نویدی احد. ارزشیابی برنامه‌ درسی رشته الکترونیک در دوره آموزش متوسطه. پژوهش های تربیتی. 1405; 18 (52)

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1561-fa.html


پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، anaveedy@gmail.com
چکیده:   (22 مشاهده)
این پژوهش برای ارزشیابی برنامه درسی رشته الکترونیک در دوره متوسطه اجرا شد.برای انجام آن، پنج استان با نظر کارشناسان، به‌صورت هدفمند، انتخاب و داده‌های مورد نیاز با استفاده از اسناد مکتوب، پرسشنامه و مصاحبه جمع‌آوری شد. 406 نفر به پرسشنامه هنرآموز و 1980 نفر به پرسشنامه دانش‌آموز پاسخ دادند. با اعضای کمیسیون برنامه ریزی رشته الکترونیک و چند نفر از کارشناسان آگاه،  15 نفر از مجریان برنامه‌های درسی رشته الکترونیک و 14 نفر از هنرآموزان مصاحبه شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که نیازسنجی، طراحی و برنامه‌ریزی درسی رشته الکترونیک، مطابق معیارهای علمی انجام نشده است. کارشناسان و هنرآموزان به ابهام موجود در اهداف رشته اذعان دارند. استانداردها برای منابع انسانی، تجهیزات، فضا و نظام ارزشیابی در یک فضای انتزاعی تعیین شده و دور از دسترس است. در اثر کمبود تجهیزات و زمان آموزش و نیز ضعف مجریان برنامه، برنامه تدوین شده بدرستی اجرا نشده است. اغلب کارشناسان، مدیران هنرستان‌ها، هنرآموزان و دانش‌آموزان مورد مطالعه امکانات کارگاهی را نامناسب ناکافی ارزیابی کرده‌اند. اجرای برنامه درس کارآموزی با هدف این درس هماهنگ نیست. دستورالعمل ارزشیابی مبتنی بر شایستگی بدرستی اجرا نشده است.کارشناسان، مدرسان و دانش‌آموزان، موفقیت برنامه را به ایجاد شرایط مساعد از طریق اصلاح درونداد، فرایند و برونداد نظام مشروط کرده‌اند.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: 1404/1/23 | ویرایش نهایی: 1404/7/13 | پذیرش: 1404/8/20 | انتشار الکترونیک: 1404/9/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb