Ahmadi K, Maktabifard L, Momeni E. Information Behaviors of Children and Adolescents’ Interaction with Print and Digital Books. Human Information Interaction 2015; 1 (4)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-2415-fa.html
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
چکیده: (7511 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی رفتارهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان در تعامل با کتاب چاپی و دیجیتالی پرداخته است. در این پژوهش برای مطالعه از کتابهای دیجیتالی کتابخانه مجازی کودکان و نوجوانان ایران استفادهشده است. هدف پژوهش بررسی تأثیر جنسیت، سن شرکتکنندگان، و مصور بودن کتاب با ترجیح شکل کتاب است.
روش: در این پژوهش از روش ترکیبی استفادهشده است، با روش کیفی رفتارهای اطلاعاتی را بررسی کرده و از آمار کمی نیز برای پاسخ به برخی از پرسشها کمک گرفتهشده است. برای انتخاب نمونهها از نمونهگیری در دسترس استفادهشده است، که درنهایت 32 نمونه بهطور مساوی از بین دو جنس دختر و پسر انتخاب شدند. دادهها با مشاهده، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ضبط مطالب گفتاری جمعآوری شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد 70% شرکتکنندگان شکل چاپی را به دیجیتالی ترجیح میدهند. جنسیت کودکان و مصور بودن کتاب تأثیری در انتخاب شکل کتاب ندارد، هر چه سن کودکان بالاتر میرود اشتیاق به استفاده از شکل چاپی بیشتر میشود، درحالیکه کودکان کم سنتر با کتاب دیجیتالی بهعنوان یک منبع سرگرمی نزدیک میشدند.
نتیجهگیری: به نظر میرسد ورق زدن در کتاب چاپی به نسبت کتابهای دیجیتال برای کودکان راحتتر و خوشایندتر است. در کتاب چاپی عوامل ایجاد حواسپرتی حداقل است و برای مطالعه طولانی مناسبتر است.